Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed May 4 15:18:04 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Bert, goed te lezen dat we het eigenlijk wel heel erg eens zijn. Mij gaat
> het net als jij ook om die stapjes in de richting van een basisinkomen. En
> ik voel ook niets voor de extreme uitvoeringsvormen die aan beide zijden
> van het politieke spectrum worden voorgesteld.

Vermoedelijk ben ik iets extremer dan jij :-) maar het gaat ook mij vooral
om de stapjes. Zelfs als we uiteindelijk besluiten om radicaal te gaan
doen, kunnen we beter in stapjes beginnen. Het discrimineren van niet
-georganiseerden afschaffen of afzwakken, zoals Bert voorstelt, lijkt me
een nodige eerste stap. En die eerste stap op zichzelf is al gunstig en
levert (netto) banen op. Als we met de resultaten daarvan tevreden zijn,
kunnen we het daarbij laten. Als we dan nog steeds flinke werkloosheid
blijven hebben, kunnen we verder gaan en het minimumloon (evt onder
voorwaarden) ter discussie stellen. Of (evt gefaseerd) terugschroeven. Een
heel andere maatregel is natuurlijk het investeren in opleiding en her-,
bij- en omscholing.

> Vandaar dat ik, zoals ik al
> eerder stelde, D66 dan ook ideaal gepositioneerd zie om met echt goede en
> betaalbare voorstellen te komen om die werkloosheidsval aan te pakken en
> de kansen van juist de meest kansarme burgers structureel te vergroten.

Helemaal mee eens. We hebben een recordwerkloosheid, dat zijn een hoop
kiezers. Oneerlijke privileges van de bonden aanpakken is lastig voor CDA
en PvdA en de VVD heeft geen geloofwaardigheid bij werklozen.

> Wellicht dat daar inderdaad niet de politiek geladen term basisinkomen
> voor moet worden gebruikt. De ervaring is dat men daar vaak te snel
> emotioneel op reageert.

Inderdaad en het gaat ook niet zozeer om de precieze vorm, basisinkomen,
negatieve belasting, belastingvrijstelling of een combinatie. Het zijn
allemaal vormen van inkomenssteun, maar da's ook geen erg aansprekend
woord. Arbeidssubsidie zal ook een hoop mensen tegen de haren instrijken.
Wat o wat is een mooie term?

> [...]
> - Generieke maatregelen als vervanging voor de huidige ondoorzichtige en
> rigide berg aan specifieke regeltjes en potjes.
> - Uitkeringsgerechtigden meer vrijheid en perspectief of betaalde arbeid
> geven door ze minder afhankelijk te maken van de overheid en andere
> maatschappelijke organisaties (ik zie dat niet als een geldkwestie, maar
> als een regeltjes en bureaucratieprobleem). Het structurele probleem is
> het gebrek aan vertrouwen in de burgers bij de politiek en
> maatschappelijke organisaties.
> - Het in stand houden van een sociaal stelsel.

Goed gezegd. En daarnaast natuurlijk ook betere verantwoording van de
overblijvende bureaucratie aan politiek en burgers.