Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue May 3 20:52:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert, goed te lezen dat we het eigenlijk wel heel erg eens zijn. Mij gaat het net als jij ook om die stapjes in de richting van een basisinkomen. En ik voel ook niets voor de extreme uitvoeringsvormen die aan beide zijden van het politieke spectrum worden voorgesteld. Vandaar dat ik, zoals ik al eerder stelde, D66 dan ook ideaal gepositioneerd zie om met echt goede en betaalbare voorstellen te komen om die werkloosheidsval aan te pakken en de kansen van juist de meest kansarme burgers structureel te vergroten. Wellicht dat daar inderdaad niet de politiek geladen term basisinkomen voor moet worden gebruikt. De ervaring is dat men daar vaak te snel emotioneel op reageert.

Samengevat gaat het om:
- Generieke maatregelen als vervanging voor de huidige ondoorzichtige en rigide berg aan specifieke regeltjes en potjes.
- Uitkeringsgerechtigden meer vrijheid en perspectief of betaalde arbeid geven door ze minder afhankelijk te maken van de overheid en andere maatschappelijke organisaties (ik zie dat niet als een geldkwestie, maar als een regeltjes en bureaucratieprobleem). Het structurele probleem is het gebrek aan vertrouwen in de burgers bij de politiek en maatschappelijke organisaties.
- Het in stand houden van een sociaal stelsel.

Groeten,
Mark Giebels