Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue May 3 13:50:14 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[snips]
> Ik vind niet dat het hele uitkeringscircuit afgeschaft moet gaan
> worden. Minstens zal er behoefte blijven bestaan aan WAO en
> tijdelijke WW verzekeringen.

Zeker. En die WW (maar niet de WAO) zou je dan vrijwillig kunnen maken
zoals in Denemarken en ook privatiseren. Je kunt allerlei creatieve
constructies bedenken. CAO-schalen worden nu centraal gedefinieerd en
onderhandeld. Je zou ook kunnen maken dat ze centraal worden gedefinieerd
en meer individueel onderhandeld. Als je daar dan wel centraal
statistieken van bijhoudt (hartstikke makkelijk via internet, zeg via een
server van de belastingdienst), krijg je een soort "CAO-indices". Waarop
je dan weer futures en opties kunt definieren, zodat private
WW-verzekeraars en ondernemingen daarmee hun prijsrisico's kunnen hedgen.
Zoals nu ook gebeurt met commodities. Een "rechtse" implementatie van een
"links" idee als het ware.

Daarnaast denk ik dat er ook altijd nog een soort bijstand nodig is als
laatste redmiddel als er echt ongelukken gebeuren. Daar is de bijstand
destijds dacht ik ook voor ingevoerd. Alleen voor heel uitzonderlijke
gevallen dus.

> Wel kunnen die premies veel lager
> worden. Over de betaalbaarheid maak ik me niet veel zorgen. Het
> systeem stimuleert namelijk de arbeidsparticipatie van de thans
> inactieven. En ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zullen
> zijn die hun carrierekansen aan diggelen slaan door lekker minder
> te gaan doen vanwege de groter geworden armoedeval.

Dat denk ik ook niet. Maar het is natuurlijk wel zo dat de
meerverdienenden op die manier eerder bijvoorbeeld 4 dagen per week gaan
werken. Je gaat er door de hogere belastingtarieven dan minder op
achteruit dan nu. Dat is niet per se een slechte zaak, je zou het kunnen
zien als een soort van vrijwillige arbeidstijdverkorting. Maar het kost
misschien wel meer aan verloren productiviteit aan de bovenkant dan het
aan de onderkant oplevert.

> Dat wordt niet uitgekeerd, maar verrekend in de loonbelasting. Net
> als miljonairs nu ook een belastingvrije voet hebben. Hebben ze
> toch ook niet nodig Bert?

Tja, de heffingskorting is in feite al een soort basisinkomen voor de
beterverdienenden. Huursubsidie en zorgtoelage een soort basisinkomen voor
de wat minder verdienenden.