Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 2 13:59:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Misschien ben ik van elke realiteit gespeend in deze maar..welke idioot
> gaat er voor 3 euro p.u. werken?

Hangt van je overige inkomsten af... Als ik het idee van GL er nog eens op
nalees, krijg ik de indruk dat het om precies 3 euro gaat, niet meer en
niet minder. Dat vind ik geen goed idee. Waar het me om gaat is dat ik van
dat minimumloon en ook voor niet-georganiseerden bindende CAO af wil omdat
beide tot werkloosheid leiden.

Maar als je alleen dat doet, krijg je sociaal onaanvaardbare toestanden.
Dan moeten mensen in sloppenwijken gaan wonen o.i.d. Vandaar dus dat ik
voor een vorm van subsidie ben. Want hoe dan ook, ook nu moeten we geld
geven aan degenen die bij vrije marktwerking te weinig verdienen om
fatsoenlijk van te kunnen leven.

Maar die zitten vervolgens verplicht werkloos thuis. Kunnen we ze beter
subsidieren om toch nog werk te doen. En niet eens zozeer vanwege het
geld. Want er is wel een soort inverdieneffect, maar door de benodigde
belastingverhoging aan de bovenkant ontmoedig je de economisch
productieveren wel. En dat zou wel weer eens meer dan kunnen opwegen tegen
het inverdieneffect. Maar het gaat me meer om dat het me sociaal beter
aanvaardbaar lijkt om iedereen aan een baan te helpen.

En het lijkt me toch behoorlijk sterk dat de arbeidscapaciteit van het
deel van de langdurig werklozen dat gezond is en wil werken een
marktwaarde van minder dan zo'n 500 a 600 euro per maand zou hebben. Voor
zo weinig geld moet er toch wel wat te vinden zijn dat rendabel is? En dan
hoeft er dus nog maar zo'n 400 a 500 bij om aan het nettominimumloon te
komen. Da's minder dan wat nu een uitkering kost. Win win, toch?

> Het moet al heel gek gaan als je dat niet op kan halen met bedelen.
> Werken voor minder dan een aalmoes?.

Er zijn ook allerlei andere constructies te bedenken. Bijvoorbeeld dat de
overheid een bepaald bedrag per gewerkt uur erbij legt ofzo.

> Is er een minimum uurloon in Holland? En geldt het voor iedereen?

Jazeker. Minimum maandloon is dacht ik iets van 1250 euro bruto, hou je
zo'n 1050 netto aan over. Dat komt uit op iets van 6,50 netto per uur.

> Hier in Californialand is het verplichte minimum loon $ 6,75 p.u. to be
> paid to ALL employees jong oud, vrouw man, wit zwart, kelner.
> Dus als je voor makkie donald werkt verdien je 6,75 p.u.
> Er is 1 uitzondering en dat is de schaapherder het ontgaat me even
> waarvoor...
>
> Het federale minimum loon ligt lager, geen enkele staat mag minder dan dat
> betalen. 30 Staten hebben daarom een eigen (hoger) Minimum wage policy.
>
> Zo dan weet je dat ook weer

Ik wist tot voor kort niet dat ze in Amerika ook een minimumloon hadden.
Ik zat een beetje te zoeken naar de hoogte van minimumlonen in
verschillende lonen en daar zag ik tot mijn verbazing dat ze in de VS ook
een minimumloon hebben. En dat nog wel in het thuisland van het
Rambokapitalisme. Ted Kennedy heeft er trouwens onlangs nog voor gepleit
het minimumloon te verhogen.