Wouter Bos / Ongelijkheid vaker accepteren

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 1 10:00:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Ik vind gemeenschapszin nog steeds een goed links-liberaal uitgangspunt.
> Marktisme vind ik net zp funest als institutioneel marxisme.
>
> Dat de PvdA solidariteit en gelijkheid op de tocht zet, is niks
> bijzonders voor schoolmeesters die het altijd beter weten. Dat wordt nu
> alleen wat openlijker gezegd.
>
> Ik betwijfel of D66 met Bos gelukkig moet wezen, uitgezonderd de VVDers
> onder ons...
>
> hv,u
> ------

Gemeenschapszin heeft niets met liberalisme te maken (maar wel met links
als politieke richting).

Wat willen we, willen we een kudde schapen zijn, goed verzorgd, veilig,
totdat degene van wie we afhankelijk zijn geworden wegvalt, of zich
gedwongen ziet om de boel op te doeken?

Of willen we meer lijken op de vrije natuur.

Geef mij de vrije natuur maar. Wreed maar mooi, boeiend, in staat tot
verandering en uiteindelijk zelfs ook veel veiliger.

Liever het kapitalisme met een mooi sociaal sausje dan de steeds totaler
wordende dominantie van vadertje verzorgingsstaat (of op den duur dus
vadertje Stalin).

Bart Meerdink

(...)