mediaparagraaf (wasa: Protest emails)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Mar 31 21:34:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

> Het meeste komt door toedoen van "Platform Keer het Tij"
> http://www.keerhettij.nl
>
> Vele met goede argumenten.
> Maar ook bijvoorbeeld eentje van de directie NCRV, de tekst van hun
> advertentie die morgen in de dagbladen komt.

Ik zet de advertentie, en de betreffende paragraaf uit het akkoord maar
even direct onder elkaar.

De twee stukken zo naast elkaar leggend lijkt me de interpretatie van de
NCRV nogal overdreven.

Wel vraagt iedereen zich natuurlijk direct af wie nou exact beslist wat
wel of niet voor de publieke omroep betaald, gemaakt, dan wel
uitgezonden mag gaan worden, de omroepen zelf of een aantal bobo's. Een
duidelijke lijn is er natuurlijk nooit te trekken. Medy zal toch uit
moeten leggen waarom e.e.a. desondanks een goed idee is.

Overigens biedt de tekst uit het accoord nog veel vrijheid, lijkt me.

Bart Meerdink

> Hieronder: (bm: zonder quote vanwege de leesbaarheid)

Geachte leden van D66,

Morgen beoordeelt u het Paasakkoord, dat D66 zou moeten overhalen lid
van de coalitie te blijven. De NCRV is verontrust over de onbezonnen
mediaparagraaf in het akkoord, waarin essentiële voorwaarden voor een
democratische samenleving worden aangetast. De plannen betekenen
namelijk het einde van publieke media, die onafhankelijk van commercie
en politiek zijn. Wij roepen u als leden van D66 - bij uitstek
voorvechters van democratie en maximale participatie en invloed van
burgers – dringend op om deze mediaparagraaf te schrappen.

Volgens de mediaparagraaf krijgt het Kabinet de zeggenschap over de
inhoud van het programma-aanbod via het vaststellen van beleid en
budgetten van de publieke omroep én het benoemen van de Raad van Bestuur
en de Raad van Toezicht. De burger wordt als kijker, luisteraar, lezer,
internetsurfer en lid buitenspel gezet. Hij kan niet langer via een
omroep invloed uitoefenen op de programmering van de publieke omroep. De
NCRV vindt dit een slechte zaak.

Onafhankelijke media met burgerparticipatie zijn essentieel voor het
democratisch functioneren van de samenleving. Wij kunnen dit plan niet
rijmen met uitgangspunten van D66 zoals “Maximale invloed en
participatie van betrokken burgers zijn nodig bij alle maatschappelijke
instellingen”.

Het huidige brede scala van programma’s van de NCRV zal via subjectieve
criteria beperkt worden. Dit ondermijnt de bijdrage, die de NCRV vanuit
haar protestants christelijke identiteit en achterban aan de publieke
omroep wil en kan leveren. Om identiteit volwaardig tot uiting te laten
komen is een breed pakket programma’s nodig. Het is aan de NCRV-leden om
te bepalen of de identiteit daarin optimaal tot uiting komt, niet aan
het Kabinet of een Raad van Bestuur.

Wij kunnen dit voorstel niet rijmen met uitgangspunten van D66 zoals
“D66 wil vrijheid voor ieder mens... Allereerst geestelijke vrijheid
zoals die tot uiting komt in de keuze van levensbeschouwing en politieke
richting, in ongecensureerde beoefening van wetenschap en kunst, in het
onvervreemdbare recht op vrije meningsuiting”.

De plannen zetten een negatieve spiraal van versmalling en verschraling
van het publieke programma-aanbod in werking. Het publiek wordt zo
beroofd van een brede gevarieerde publieke omroep, waar het overgrote
deel van Nederland sinds jaar en dag met genoegen naar kijkt en
luistert. De ingrepen in de publieke omroep worden niet ingegeven door
een maatschappelijk probleem maar door een politieke crisis. Wij kunnen
deze gang van zaken niet rijmen met uitgangspunten van D66 zoals “D66
verzet zich tegen een regenteske bestuursstijl”.

Hoogachtend,
Bestuur & directie NCRV
www.ncrv.nl

(einde advertentie NCRV)

De tekst uit het akkoord waar de NCRV zich bezorgd over maakt:

5. Mediabestel. Kader voor de te maken afspraken:
1. Alle afspraken zijn gericht op een toekomst bestendigheid van de
publieke omroep in het medialandschap (o.a. digitalisering), waarbij
interne en externe pluriformiteit wordt veiliggesteld. Functies zijn
onafhankelijk van technologische distributieplatforms; dit betekent dat
ook de publieke omroep actief is op radio, televisie, internet en vooral
ook toekomstige combinaties daarvan.
2. De publieke omroep gaat zich in de toekomst (2008 e.v.) richten op
drie functies.
a. Nieuws. Hierbij moet interne pluriformiteit worden gewaarborgd.
b. Opinievorming en maatschappelijk debat. De externe pluriformiteit
wordt toegespitst op deze functie.
c. Specifieke informatie en educatie/kunst/cultuur.
Amusement is geen doel op zich, maar wel toegestaan als vorm.
3. De onder (a) genoemde functie wordt verzorgd door de NOS die
daarvoor de benodigde middelen krijgt, (b) door ideële
omroepverenigingen 1 (te noemen licentiehouders) die daarvoor een vast
budget krijgen en voor (c) zal nog nadere besluitvorming plaatsvinden
over de precieze vormgeving.
4. In de wet zullen algemene waarborgen worden opgenomen, die verder
worden uitgewerkt in bijvoorbeeld amvbs, ten aanzien van externe en
interne pluriformiteit, en de gelijkwaardige toewijzing (omvang en
plaatsing van programmas) door de Raad van Bestuur.
De ideële omroepverenigingen zijn volledig autonoom ten aanzien van de
inhoud van de programmas.
5. De onafhankelijke Raad van Bestuur wordt gecontroleerd door een
onafhankelijke Raad van Toezicht en geadviseerd door een College van
Licentiehouders.

(einde paragraaf uit akkoord)