Internet vs. D66

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Mar 31 17:13:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Thom de Graaf heeft gedramd om de gekozen burgemeester
> er op zijn voorwaarden door te krijgen. Dat heeft hij verloren.
> Heel zuur natuurlijk - niet in de laatste plaats voor hemzelf -
> maar geen reden om een andere partij de schuld te geven.
> De PvdA heeft terecht tegen een overhaaste regeling gestemd
> die bovendien geen enkele steun genoot onder de bevolking.

De PvdA heeft VOOR de grondwetsherziening gestemd, driemaal, maar niet
de vierde maal, in de 1e kamer, waar Ed van Thijn blijkbaar dacht nog in
de 2e kamer te zitten, en meende het werk van Bos nog eens dunnetjes
over te moeten doen.

En waar haal je vandaan dat de direct gekozen burgemeester geen steun
geniet onder de bevolking?

Wel was het wat weinig subtiel van Thom de Graaf om alle burgemeesters
in 2006 te willen ontslaan. Het in-faseren van de direkt verkozen
burgemeester via het natuurlijke verloop, totdat alle gemeenten in 2010
'in fase' zijn voor vierjaarlijkse verkiezingen samen met de
gemeenteraad was prettiger overgekomen.

> Van Wanrooij ziet dat blijkbaar anders. Dat mag. Maar dan de
> Nederlandse burgers willen *verhinderen* om te laten horen
> wie *zij* nu eigenlijk gelijk geven in deze kwestie - PvdA of
> D66 - door tegen heug en meug in een rechts afbraakkabinet
> te blijven zitten, *dat* is pas werkelijk regentesk gedrag.

Wat dacht je van 2e kamer verkiezingen elk jaar, of beter nog, elke 6
maanden?

> Als D66 het allemaal zo fantastisch heeft gedaan, en de PvdA
> zo verschrikkelijk bezig is geweest, dan heeft D66 toch helemaal
> niets te vrezen bij vervroegde verkiezingen?
>
> Wat Van Wanrooij eigenlijk zegt is dat hij er niet op durft te
> vertrouwen dat de burgers wel de juiste keuze maken. Groter
> dedain voor de kiezer is mijns inziens nauwelijks denkbaar.
> In ieder geval is zijn opstelling - en die van veel D66-ers -
> volstrekt in tegenspraak met de uitgangspunten van de partij.
> Want beoogde D66 niet juist de kiezer meer invloed te geven?

Volgens mij zou /elk/ kabinet, /ongeacht samenstelling/ op een
ontevreden bevolking kunnen rekenen. De overheid functioneert op dit
moment nu eenmaal behoorlijk slecht. Niet in de laatste plaats door de
regeltjes-zucht van de PvdA.

Als ik nu eens rustig de rekening opmaak van het ministerschap van Thom
de Graaf, dan moet ik zeggen dat de zaak van de bestuurlijke vernieuwing
denkelijk wel gediend waren geweest met wat meer flexibiliteit, charme
en betere communicatie. Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en
hij heeft ontegenzeggelijk zijn uiterste best gedaan, ook op andere,
meer succesvolle dossiers.

Maar hopelijk krijgt Alexander Pechtold de ruimte om zijn talenten te
ontplooien.

Bart Meerdink