Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Mar 30 16:29:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Heel vreemd van Van Mierlo. Waarom is het in godsnaam beter voor de
> burger als er niet in de grondwet wordt geregeld dat de burgemeester
> door diezelfde burgers moet worden gekozen? Dat mag hij mij eens
> uitleggen. Ten tweede, D66 committeert zich eerder aan een colaitie met
> de PvdA in een volgend kabinet dan aan voortgang met CDA/VVD, want
> anders komt die 2/3 meerderheid er sowieso niet.

Even een technisch vraagje. Hoe zit het nu eigenlijk als je twee
grondwetswijzigingen tegelijkertijd indient? Dus eentje die de benoeming
door de kroon schrapt en nog eentje die burgemeestersverkiezingen
voorschrijft. Kan je dan beide opties onafhankelijk in stemming brengen of
worden grondwetswijzigingen altijd "bij elkaar geveegd"?