Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Mar 30 00:50:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz, zowel vergeleken met de huidige situatie als vergeleken met het
vorige grondwetswijzigingsvoorstel, worden er door het huidige voorstel
geen grondrechten afgenomen, slecht gegeven. Ik sta sympathiek ten
opzichte van jouw voorstel, maar dat gaat veel verder dan slechts het
kiezen van de burgemeester. Daarvoor moeten de burgers eerst direct
democratische rechten krijgen toegewezen in de grondwet en dat is helaas
nog niet het geval. In Californie zou het kunnen werken (alhoewel
niemand de rechtstreeks gekozen burgemeester zou willen opgeven), maar
in Nederland niet. En zolang Nederland nog een ontwikkelingsland is wat
betreft democratie, lijkt me het opnemen van een rechtstreeks gekozen
burgemeester in de grondwet de beste optie.

Groeten,
Mark Giebels