Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Wed Mar 30 00:47:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Alleen maar omdat het de burgers hun recht ontneemt in hun gemeente,
bijvoorbeeld bij 2/3e meerderheid, die bevoegdheid over te dragen aan hun
gekozen gemeenteraad. (Zie overig mijn andere postings).

Hier wreekt zich hetzelfde als bij de Europese Grondwet die geen
grondrechten van onderop regelt, maar van bovenaf, en dus geen echte
Grondwet is.

Onze nationale grondwet heeft zulke manco's altijd gekend, waar het
grondrechten van de de facto afgezette Koning regelde, alsmede van de
centralistische regering (geen autonomie van gemeenten en provincies
daardoor).

Wat 20 jaar geleden nog eens verergerde door gegroeide gebruiken en
onbedoelde formaliteiten uit lang vervlogen tijden (de Koning was en is nu
eenmaal nog steeds symbolisch staatshoofd gebleven)
zoals de benoeming van de burgemeester door die Koning (de facto de
nationale centrale regering)
ook nog eens aan die "grondwet" zonder burgergrondrechten toe te voegen,
alsof het een inhoudelijk bedoeld burgerrecht betreft i.p.v. een formaliteit
die symboliek geworden is (ook in de praktijk van de voordrachten uit
raden).

Zaken, welke ook, die burgers en hun collectiviteiten grondrechten afnemen
i.p.v. geven, zou je per definitie niet in een grondwet, het minst
amendeerbare, moeten opnemen.

Fritz