congres

Mon Mar 28 18:07:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Best wel, Mark,

Herinner je Willem's uitspraak, dat hij t.z.t. als Koning niet wil en zal
blijven als de burgers de Oranje's niet meer willen?
In ieder geval, grap of niet, is op den duur de enige
overlevingsmogelijkheid van onze Oranjes als symbolische monarchen een
verdere verschuiving van de symboliek van de regentenmacht (en nog wat echte
stiekeme macht of te sterke invloed) naar de symboliek van dienstbaarheid
aan de zelfbeschikkende burgers.
Willem vervult die symbolische rol, net als naast zijn moeder als koningin
zijn vader altijd deed, al internationaal, niet boven bijvoorbeeld elkaar
vijandige Afrikanen staand, maar naast hen en dienstbaar, niet alleen met
watermanagement, en Maxima is die rol al helemaal op het "lijf" geschreven.
We zullen zien, t.z.t., na de voltooiing van haar bestuurlijk professionele
koningsschap, van ons aller door de moeder der moeders, Juliana, benoemde
burgemeesteres, Beatrix...

Fritz