congres

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Mar 27 22:15:14 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dan had ik je nog niet helemaal goed begrepen... Henk  :)

Ik ben blij dat we weer op een lijn zitten, Frtiz. :)

> Je hebt ook geliujk dat er naar letter en geest geschoven is met de
> benoeming van de burgemeester (de regering hoort de gemeenteraad die
> voordraagt), maar het opleggen van directe verkiezingen gaat toch verder
> dan het vanuit een gekozen en besturende macht uit iegen beweging horen
> van een lager orgaan danwel rechtstreeks de burgers zelf.

Nee toch? Een (in)direct gekozen burgemeester, waarbij de
burgers een burgemeester kiezen, en waarbij de gemeenteraad
eventueel nog gehoord wordt door een hoger orgaan die tevens
de verkiezing/benoeming bekrachtigd, lijkt me juist meer in
overeenstemming naar de letter en geest van de (grond)wet.

Kijk, op zichzelf niet de ideale oplossing maar wel een die
een eind maakt aan de huidige cultuur en mogelijkheden en
perspectief biedt uiteindelijk ook de grondwet gewijzigd te
krijgen.

De politiek heeft haar mandaat zelf misbruikt en voor eigen
doeleinden. De naargeestige cultuur

Van de huidige praktijk kan worden gecludeerd dat ze teveel
negatieve bijwerkingen heeft.

>  Maar helemaal
> zwart-wit ligt het inderdaad allang niet meer...

Nee, wat dat betreft zijn we allen een beetje het spoor
bijster sinds het opblazen van het democratisch debat over
de burgemeester door de gezamenlijke politieke partijen.

De partij politieke belangen weer, en niet die van het land
of zelfs maar die van de democratie.

Ik moet als burger accepteren dat de dames en heren
volksvertergenwoordigers niet weten hoe het beluitvormings
proces verloopt in geval van een grondwetswijziging?

En als ze er blijk van geven dat niet te kunnen, waar moet
ik dan als burger vertrouwen in hebben .....??

En erger, waar moet ik heen?

Henk Elegeert