congres

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Mar 27 21:30:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik ben het meer met Mark eens, Henk,

Da's jammer Fritz, want mijn indruk is dat er niet zoveel
verschil is tussen zijn en mijn opvattingen t.a.v. de door
de burger/kiezer gekozen burgemeester.

Zelfs het kabinet heeft zich daartoe verplicht.
http://www.regering.nl/actueel/dossieroverzicht/42_22285.jsp
"
Het kabinet wil dat burgers vanaf 2006 rechtstreeks de eigen
burgemeester kunnen kiezen. Dit dossier geeft een overzicht
van nieuwsberichten en achtergronden over de gekozen
burgemeester.

Dossier laatst gewijzigd op 23 maart 2005

In het regeerakkoord van kabinet-Balkenende II is
afgesproken dat nog deze kabinetsperiode de gekozen
burgemeester in Nederland wordt ingevoerd. De eerste
burgemeestersverkiezingen kunnen dan tegelijk worden
gehouden met de gemeenteraadsverkiezingen in 2006. Om in de
toekomst beide verkiezingen samen te laten vallen, wordt de
zittingsperiode van burgemeesters verlaagd van zes naar vier
jaar.
"

> Hoe dan ook, de mislukte afronding van de grondwetswijziging benoemde
> burgemeester, van Thom vs. van Thijn, krijgen we niet in deze
> kabinetsperiode terug,

Nee, dat klopt en daarvoor is met name de PvdA
verantwoordelijk. Maar ook andere partijen hebben zich tot
tegenstander verklaart van een vrije burger, die zelfstandig
genoeg geacht wordt om een goede afweging te maken in het
belang van zijn/haar gemeente en daarvoor de juiste
burgemeester te kiezen.

Waar we met van Thijn en de zijnen getuige van zijn geweest,
is de inzet van een democratisch (staatsrechtelijk)
instituut tegenover de democratie, waarbij partij politieke
belangen de doorslag hebben gegeven. Het behoud van een
regenteske kliek die het moeten hebben van macht boven een
deugdelijk argument.

Alle aangevoerde argumenten deden er dan ook niet toe en
stonden in dienst van die verkeerde opvattingen. Noten, zo
begreep ik, ziet zijn historische blunder/vergissing (nu) al
in. Da's laat, te laat overigens.

Het (democratische) debat had bij aanname door de EK nu pas
echt goed kunnen beginnen. En waar we in dat traject
allemaal op had kunnen stuiten zal onbekend blijven, maar
ook dat momentum moet weer terug onderdeel worden van de
inzet van dit kabinet. Anders is, of D66, of het akkoord af
geserveerd.

Ik voorspel dat het duaale nu ook onder druk zal komen staan
  en daar wees ik met name op.

Bovendien omvat de bestuurlijke vernieuwing meer en ook daar
wees ik op. De nu verlangde verbreding (draagvlak) zou zich
ook uit kunnen strekken tot aan de burger zelf. Dat bepleit ik.

 > en dan moet je kijken wat je er wel voor terug
> kan krijgen.

Ik heb ook niet de indruk dat de huidige praktijk er een is
die volledig overeenstemt met hetgeen in de grondwet staat.

M.a.w. het staat dit kabinet vrij toe te werken naar een
andere dan de huidige invulling. Het kabinet kan zelfs H.M.
vragen een andere procedure te hanteren dan de huidige.

> Anders dan sommigen beweren zijn er ook concrete afspraken bestuurlijke
> vernieuwing die winst zijn, ook over het kiesstelsel (meer invloed
> voorkeursstemmen) en de burgemeester (rijkssteun voor
> burgemeestersreferenda).

Eens Fritz. Ik wees ook op de scheefgroei in de belangen
organisaties. Onderdeel overigens van diezelfde gegroeide
cultuur.

> Naast een bredere agenda om op een andere
> manier dan Thom geprobeerd heeft partijen inclusief de oppositie op één
> lijn te krijgen (beter een D66-minister aan het roer dan dat we
> buitenspel staan).

Ik pas er voor om de kritiek bij Thom neer te leggen waar
eerder een (achterlijke) cultuur verantwoordelijk is voor de
gang van zaken.

Het feit dat die bredere agenda nu moet worden gevoerd is
ook een reactie op die (achterlijke) politieke cultuur.

Dat valt het kabinet te verwijten. Maar is daarmee nu ook
onderdeel van beleid.

D66 kan niet in een survivel als enige geamputeert, kreupel
en blijvend invalide uit de strijdt komen, en waarbij CDA en
VDD de lachende derde worden.

> En daarnaast concrete resultaten op andere beleidsterreinen (onderwijs,
> kenniseconomie, publieke omroepbestel).

Maar als ik me niet vergis stonden die al in het akkoord.
Daartoe had/heeft deze ploeg zich reeds verplicht.

> Je kunt niet verwachten dat andere partijen D66 nu de alleenheerschappij
> geven omdat Van Thijn zijn zin kreeg in de Eerste Kamer, dus tel je
> onderhandelingsresultaten en knijp je handen dicht, en blijf meeregeren
> en resultaten afdwingen op zorg, kinderopvang, en ervan meeprofiteren.

Die analyse kan ik niet maken, Fritz. Ik probeer
realistisch/pragmatisch te blijven en me niet blij te laten
maken met een eveneens mogelijk dode mus.

> Stap je uit het kabinet dan komen er ook allerlei resultaten, inclusief
> het opkrabbelen van de economie en de positieve effecten van de
> pijnlijke hervormingen, maar dan staat D66 buitenspel.

Vandaar mijn nadruk op de voortgang van dat proces.
Bestuurlijke vernieuwing omvat meer dan de gekozen
burgemeester, ander type verkiezingen etc...

Het gaat juist om een cultuuromslag in verschillende lagen
binnen onze democratie en die kost -los van de grote van
D66- altijd veel pijn en moeite. Soms moet je die zelfs
afdwingen. Maar goed, dan heb je ook EK-leden nodig die over
hun eigen schaduw heen kunnen stappen. Of stuiten we hier
juist op die vermaledijdde cultuur?

 > Dan oogsten
> anderen wat we gezaaid hebben en profiteren we niet van de investeringen
> die we gedaan hebben, noch van het voelbare momentum dat de mastodonten
> in de Eerste kamer en elders hebben gecreeerd.

Nou, de oogst waar je op doelt zou een 'beloning' vormen, en
in kunnen houden dat die cultuur waar we nu juist vanaf
willen, wordt bekrachtigd.

In mijn optiek nog steeds die verziekte partij politiek
cultuur die alles onmogelijk maakt.

> Tenslotte, een wetsvoorstel grondwetsherziening met expliciet gekozen
> burgemeester haalt het volgens Wouter Bos niet, maar dwingt de PvdA wel
> kleur te bekennen ipv zoals Wouter nu doet voor EN tegen te kunnen zijn
> en blijven.

Bos wringt zich in allerlei bochten in een poging om zijn
onkunde te maskeren. De verwijten aan het adres van
Balkenende zijn evenzeer (en erger) op hemzelf van toepassing.

Nog steeds probeert hij met zijn slogan (ik heb ook van die
lp's gehad die bleven hangen) het onherroepelijke inzicht
bij de burger te vermijden. Want tja, waar moeten die heen
dan? Kortom, hij tracht ze met het strooien van zand in de
ogen te behouden. Er moet toch iemand trachten het volk dom
te houden, niet? :)

> Laat dat maar gebeuren dan, en dien direct daarna een
> lichtere grondwetwijziging opnieuw in of laat dat dan maar mede inzet
> van de verkiezing zijn over twee jaar.

Die grondwetswijziging is niet strikt noodzakelijk vlgns,
mij. De huidige praktijk is er een die gegroeid is en niet
beantwoord aan hetgeen in de grondwet staat. Kortom: die
praktijk kan gewoon gewijzigd kan worden. Zelfs bij wet.

Die fundamentele discussie (de basis in elke democratie) is
namelijk door de EK is geblokkeerd. Niet de gekozen
burgemeester zelf. Die discussie had nog gevoerd moeten worden.

>  Dan is het kennelijk wel "rechts"
> (meer macht teruggeven aan burgers) vs. "links" (macht houden aan de
> linkse regenten).

Ja, het kan verkeren..... :)

Wil Bos nu doen voorkomen/lijken dat het belang van de
gemeenschap te dienen, of vooral, zoals zij daar 'inhoud'
aan geven, maar in wiens belang dan?

Henk Elegeert