Grondwet blijft ongewijzigd

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Mar 25 16:14:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hahaha en dat verwijt de PvdA oneigenlijk om te gaan met zaken. De raad
> heeft een voorkeur aan voor een PvdA-burgemeester en de democraten van D66
> zeggen Nee. Wij vinden het democraties omdat niet te doen. Hoezo
> Democraten
> 66?

Dat is helemaal niet wat ik bedoelde. Wat ik wel bedoelde was dit:

De regering moedigt het houden van lokale burgemeestersverkiezingen aan
door te besluiten een dmv een burgemeestersverkiezing voorgedragen
kandidaat ook inderdaad te benoemen. Als een gemeenteraad besluit om geen
burgemeestersverkiezingen te houden, benoemt de regering gewoon zelf de
burgemeester. En voorlopig dus een D66-kandidaat. En als inderdaad gebeurt
wat de PvdA riep, namelijk dat er dan geen geschikte kandidaat kan worden
gevonden en er een of andere populistische idioot wordt gekozen, kan de
raad dat aan de regering meedelen. Als dat besluit met tweederde
meerderheid wordt genomen, kan de PvdA moeilijk protesteren dat de
regering de lokale verkiezingen ten onrechte geoverruled heeft. Helemaal
nadat ze zelf eerst de grondwetswijziging hebben getorpedeerd.

Een no-win situation voor de PvdA lijkt me, en nog geheel democratisch en
legitiem ook.