Overleeft D66 deze crisis ?

Fri Mar 25 12:06:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 25-mrt-05, at 11:21, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL> eerder:
>
>  Ik daarop, eerder:
>
>  Opmerkelijk: kennelijk is dit niet waar. Thom De Graaf lulde kenne-
>  lijk maar wat uit z'n nek want in de Volkskrant van vandaag staat:
>  http://www.volkskrant.nl/denhaag/1111699544676.html
>                                      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Je begrijpt er zoals gewoonlijk weer niets van.
De Graaf kreeg van CDA en VVD onvoldoende
ruimte voor bestuurlijke vernieuwing en trad
af. (Gemakshalve laat ik de bizarre rol die
Dittrich hierbij speelde buiten beschouwing.)
Vervolgens heeft D66 gesteld: nu willen wij wel
harde toezeggingen aangaande bestuurlijke
vernieuwing, want die was voor ons de reden om
in dit kabinet te stappen, en anders stoppen we
er helemaal mee.

Er is dus helemaal niets tegenstrijdigs aan, en
van een leugenaar is ook geen sprake. (Heus
Marc, bij de LPF en de Telegraaf zou je uitstekend
op je plaats zijn met je hetzerige en immer op de
man spelende 'analyses'.)

>  Formeel moet men dit onderzoeken, dat lijkt mij wel (ook als De Graaf
>  er als leugenaar uit tevoorschijn komt). Feit is immers dat we reeds
> in
>  het kabinet zitten; dit mag niet ononderzocht blijven anders pepert de
>  VVD ons dat in de verkiezingsstrijd fijntjes in. D66 moet toch al
> bloe-
>  den voor De Graaf.

Nee, D66 moet bloeden voor de herhaalde draaikonterij
van Dittrich. Eerst stapte D66 toch in het kabinet, hoewel
Dittrich had gezworen dat niet te zullen doen, en nu zette
Dittrich zelf het overleg met CDA en VVD stop, terwijl er
wellicht nog mogelijkheden waren om de positie van De
Graaf te redden.

>  Maar ook weer niet te lang want dat komt de betrouwbaarheid van D66
>  bepaald niet ten goede. 2/3 van de burgers wil dat er een eind komt
> aan

Dat hangt er maar net vanaf welke opiniepeiling je gelooft.

>  het slechtste kabinet aller tijden. Nu men dat op een
> presenteerblaadje
>  krijgt aangereikt, zal men het onze partij zeer kwalijk nemen als ze
>  gewoon doorgaat met de afbraak van Nederland (nu moeten we behalve
> Zuid
>  Europa ook Duitsland en Frankrijk met de Euro ondersteunen - en dan
> komt
>  Oost Europa er nog aan - waar zou de verpaupering van Nederland toch
> van-
>  daan komen ?) terwijl het einde van het lijden binnen handbereik is.

Iedereen die enig verstand heeft van politiek weet dat de
marges wat het beleid betreft veel smaller zijn dan door
de meeste burgers wordt gedacht. Een ander kabinet is
niet automatische de panacee voor economische blunders
die door Zalm zijn begaan in Paars.

Erik vdMb