Cicero

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Mar 25 05:54:11 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

From: Henk Elegeert

>Mark, tegen en dergelijk redenering verzet ik mij, en dat al
>jaren. Kijk, je kunt het niet maken om iemand iets wezenlijk
>te onthouden, en hem/haar op grond van een onvoldoende van
>een gebrekkige invulling (men heeft immers geen concrete
>praktijk) daarenboven het verwijt te maken geen interesse te
>hebben. Van politici mag verwacht worden dat zij juist daar
>doorheen kijken en dat fenomeen mee nemen in hun afweging.

Henk, we zijn het niet oneens. Ik verwijt de burger niets, ik constateer
slechts. Wel betwijfel ik of 'het volk hier lering uit zal trekken',
zoals je schreef.

>Nogmaals, daar geloof ik geen biet van. Maar vertel mij hoe
>de burger invloed uit kan oefenen in een dergelijk verziekte
>cultuur?

Dat kan die burger dus niet. Maar zolang politici als Wiegel en Van
Thijn populairder worden door het blokkeren van wetgeving die beoogt de
burger meer invloed te geven, schiet het Nederlandse volk zichzelf in de
voet. En dus deel ik je overtuiging niet dat 'het volk hier lering uit
zal trekken'. In tegendeel, 'het volk' zal eerder een hard oordeel
vellen over de partij die de strijd heeft verloren, i.e. D66. Triest,
maar m.i. zeer waarschijnlijk. En dus pleit ik ook voor het wijzigen van
de strategie van D66. Zonder populisme wordt het nooit wat in dit land.
Jammer, maar de recente geschiedenis toont het genadeloos aan
(referendum, burgemeesters, en nu het kiesstelsel).

honderdduizenden
Nederland....

>Tja, maar dan moet je mensen eerst enthousiast kunnen maken.

Precies. We hebben een populist a la Fortuyn nodig, alleen dan een
vrijzinnig-democratische...

>Wat dat betreft vind ik valt ook D66 te verwijten dat ze
>zelf ook weinig contact heeft met de bevolking. De partij,
>te zeer ook, past binnen de heersende traditie. Jammer, want
>ik vind dat men (dichter) bij de burger zou moeten staan,
>bij zijn/haar burgerschap en actieve politieke leven.

Daar is D66 te klein en te elitair voor. De PvdA staat dichter bij de
burger helaas. Vooral op lokaal niveau.

>Overigens, ik heb me al vaker beklaagd over de rol van de
>media. Ook de gewijzigd functie in de democratie en dat ook
>de politiek daar maar weinig meer doet. Inzet van ICT in de
>onderlinge communicatie en informatie staat nog steeds in de
>kinderschoentjes. Die knellen zelfs nog niet eens. :)
>(De baby alles goed?)

Uitstekend. Echt een schatje....

>Wat overeenkomt, lijk me, is de desinteresse van de politiek
>voor de burger, gedegadeerd tot stem object. Mag soms nog
>opdarven als applaus machientje. Bush, vindt het prettig heb
>ik de indruk.

Ik had het eigenlijk over de rol van de media....

De democratie in de VS is in veel opzichten een voorbeeld voor Nederland
regentenland. Zeker Californie. Een mekka voor echte democraten.
Inderdaad gaat dat voor het federale niveau niet op. Probleem is toch
zeker die uniforme kliek in het congres, iedereen mainstream,
alternatieve politieke stromingen (zoals de green party) zijn er niet
vertegenwoordigd en dus hoor je ze niet, ook niet in de populaire media.
En inderdaad, de president heeft veel teveel macht en de (vooral
presidents-)verkiezingen worden volledig beheerst door geld en dus het
bedrijfsleven en andere special interests. Ik ben dan ook helemaal geen
voorstander van een gekozen MP, veel teveel machtconcentratie in 1
persoon. Maar als je naar de mogelijkheden van directe democratie hier
in Californie kijkt, op staats, county en lokaal niveau, dan is het
absoluut veel veel veel beter geregeld dan in Nederland.

Groeten,
Mark Giebels