Overleeft D66 ?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 24 12:01:08 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>  peilingen worden toegedicht, hoor ik rare berichten.
>
>  We zouden iets D66's moeten doen aan onderwijs (alsof er niet genoeg
>  bezuinigd wordt), aan Europa (nota bene gisteren prikte de EU dat broei-
>  kasfantasietje duurzaam door) en aan illigale immigranten (nou, daar
>  wordt de partij populair mee). Geen woord over D66 als laatste hoop voor
>  een sociaal beleid (daar kan ik me nog iets bij voorstellen).
>
>  --> Als we een knip voor de neus waard zijn stoppen we er vandaag nog
>      mee. Elke andere move wordt genadeloos door de kiezer afgestraft.

Is dat wel zo? Als er nu verkiezingen komen, worden we dan niet juist
weggevaagd?

>  Nu het beleid volledig is mislukt, hoort de inzet thans het overleven
>  van de partij te zijn. Niets anders.

Maar is het beleid wel helemaal mislukt dan? We moeten in de komende dagen
nog zien wat er afgesproken kan worden over o.a. wijziging van het
kiesstelsel. En verder ben ik over het economische beleid helemaal niet zo
ontevreden. Het doet nu pijn omdat het te lang vooruit is geschoven. Ik
neem toch aan dat die pijn een belangrijke oorzaak is van het lage aantal
zetels voor de coalitiepartijen in de peilingen. En als zoals voorspeld de
economie volgend jaar flinkt aantrekt en iedereen er duidelijk van begint
te profiteren zal dat toch aanzienlijk verbeteren. Ook voor D66. Als je
hebt geinvesteerd in de pijn kan je ook maar beter meedelen in het
rendement dunkt me.

Echt vrolijk kan ik overigens ook niet worden over dit kabinet, maar het
lijkt me het minst slechte dat nu mogelijk is. Als er nu verkiezingen
worden gehouden, wat krijgen we dan? Een PvdA-CDA regering? Dat zou me op
dit moment een heel kwalijke zaak lijken. En wat gebeurt er met D66 na
zo'n crisis? Misschien wel terug naar 2 zetels zoals ooit?