Cicero

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 23 11:22:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dementerende constitutie...
>
> Goed getroffen, Tjerk,
>
> Ik moet aan Banana Republic denken, maar da's een prachtig kledingmerk.
>
> Toch is geen enkele constitutie tegen misbruik bestand, al hangt de mate
> waarin af van de directe invloed van de kiezers op de besluitvorming.

We krijgen meer en meer gelijk Fritz, met ons verzet tegen
die (verziekte) partijpolitieke cultuur.

> Soms loopt het nog goed af, zoals met de rechterlijke uitspraak in de VS
> na gelegenheidswetgeving.

Ik vraag me toch af of de door de PvdA gevolgde procedure
ook niet door een rechter getoetst zou kunnen worden.

Zijn de aangevoerde argumenten wel in redelijkheid
steekhoudende argumenten gezien de te beoordelen wet?

Heeft de fractie zich niet te zeer 'politiek' laten leiden,
in plaats van haar werkelijke taak te verrichten?

Zo'n Nolen die wel bezig leek met onderhandelingen, ja sorry
maar dat is niet zijn taak in de EK. Bovendien, de wet
waarin dat geregelt zou kunnen worden was niet aan de orde.

> Maar het ergst is toch wel dat een tweede lezing voor grondwetswijziging
> misbruikt is door een partij die voor was en bleef. En met als enige
> argument dat bleef dat niet gemeenteraden zelf mogen bepalen wanneer hun
> burgers de burgemeester mogen kiezen. Want wat betekent dat in de
> praktijk? Toch of die raad lees de PvdA instemt met de bij de burgers
> kanrijkste burgemeesterskandidaat aldaar of niet?

Nou ja, het is natuurlijk nog een graadje erger. Er
veranderd dan sec namelijk helemaal niets. Want of de
gemeenteraad iemand voordraagt en laat bekrachtigen, of laat
kiezen door de gemeenteraad (het meer dan achterlijke idee
alleen al) het maakt dan eigenlijk totaal geen verschil.

De PvdA kan dan regentesk door blijven gaan met het
spelletje dat tot op heden is gespeeld, namelijk dat de
eigen kliek er zorg voor draagt.

> Ik ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan in Nederland. Ik ben bang
> dat de kiezersrevolten verder zullen toenemen. Omdat het gevoel van
> onmacht zal toenemen nu nog langer gewacht moet worden op
> democratisering van ons landje...

Hetgeen heeft plaatsgevonden is een aardige bevestiging van
wat men toch al dacht. Het volk zal hier lering uit trekken,
lijkt me.

Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van waar die
partijpolitieke cultuur uit eindelijk toe leidt, namelijk de
ongebreidelde machtsuitoefening zonder weerga.

Onze democratie heeft een flinke klap opgelopen. Voor
democratische invloed moet je dus niet bij de PvdA zijn.

Henk Elegeert