standpunt.nl: D66 moet uit het kabinet stappen als de gekozen burgemeester strandt

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Mar 22 17:20:18 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Ik, eerder als de Eerste Kamer geen politiek zou bedrijven:

>  Zo'n beetje iedereen vindt dat.

:) Ze willen er nog zo'n 40 jaar bij, die politici?

Mij lijkt dat we een groep mensen in huis moeten halen die
binnen een bestande democratie zelf ook na willen denken
over het functioneren daarvan.

>  De vraag is natuurlijk wel of zoiets simpels als een gekozen burge-
>  meester wel een hoogstandje aan wetgeving behoeft.
>
>  Henk over de PvdA:

>  ...maar dat doet D66 dus ook... dat dreigt op dit moment juist spaak
>  te lopen.

Ik zie dat niet dat D66 dat ook doet. Ik zie eerder slappe
knieeen, en onderwerpen in de debatten die helemaal niet aan
de orde zijn. Er ligt bovendien een afspraak = regeeraccoord.

Ik kan mij toch voortdurend maar niet aan de indruk
ontrekken dat er een debat plaats vindt dat niet binnen de
daartoe geeigende kaders gebeurt. Die lijken verlaten en zie
ik een EK dat het debat voort op oneigenlijke gronden. Over
wetgeving die strikt genomen niet aan de orde is.

>  Elk onderwerp waarvoor de steun van de PvdA nodig is, wordt groter
>  gemaakt dan het eigenlijk is... (en ja, dan sneuvelt er wel eens wat
>  - en zeker als de inzet het voortbestaan van dit kabinet is). De
>  vraag is eerder wie daarvoor verantwoordelijk is.

Het voortbestaan van dit kabinet is ook niet aan de orde,
maar enkel een wijziging van de grondwet. Hoe graag ik ook
een eind wil aan kabinet ASO, het is ook niet aan de EK
zulks te forceren en op gronden die er t.a.v. de wijziging
van de wet niet toe doen.

Henk Elegeert