standpunt.nl: D66 moet uit het kabinet stappen als de gekozen burgemeester strandt

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Mar 22 15:58:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat D66 uit het kabinet moet stappen als de gekozen burgemeester strandt
> (i.e. geen deconstitutionalisering en geen onomkeerbare stappen), lijkt
> me een open deur. De smoes De Graaf eruit, partij blijft, lijkt me geen
> optie.

Als het zo mocht zijn moet ik het nog zien of men opstapt. Het pluche zit
blijkbaar wel heel lekker.
Ik heb D66 als eerder zaken horen roepen, we zullen nooit...... en de deur
stond al open, dus eerst zien dan geloven.

> Is er overigens onderzocht wat de eventuele electorale schade zou zijn
> voor de PvdA wanneer die inderdaad de partijvernieuwing van Bos te niet
> gaat doen en de grondwet gaat misbruiken door tegen de partijopvattingen
> in en tegen eerder stemgedrag in dezelfde kwestie in, tegen de
> de grondwetsherziening gaat stemmen? Wordt de PvdA nu ook al reactionair?

Of de eventuele electorale gewin?

> (Nu schijnen ze weer wat over Korpsbeheer te eisen, wat heeft dat in
> vredesnaam met de benoemingsmethode te maken?)

Van mij mogen ze rustig kijken war de eventuele nadelige gevolgen zijn van
een verandering van de methode. Straks zou het uit de grondwet zijn en kan
deze puinhoopcoaltitie met hun minimaal meerderheidje er van maken wat men
wil. Het gaat dan nog maar om een gewone wet. Gezien hetgeen dit kabinet tot
nu toe heeft gepresteerd kan ik me voorstellen dat men daar niet veel
vertrouwen in heeft.
Het schijnt nodig te zijn dat men dit eist. Het weghalen van die
verantwoordelijkheid voor het korpsbeheer bij de gekozen burgemeester geeft
al blijk hoeveel vertrouwen Thom de Graaf zelf heeft in zo'n figuur. Anders
zou je het kunnen laten zoals het is toch, benoemd of gekozen.
Maar ook Thom zal doorhebben dat dadelijk elke popiejopie burgemeester kan
worden.

Groeten Ger