standpunt.nl: D66 moet uit het kabinet stappen als de gekozen burgemeester strandt

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Mar 22 15:46:09 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Dat D66 uit het kabinet moet stappen als de gekozen burgemeester strandt
> (i.e. geen deconstitutionalisering en geen onomkeerbare stappen), lijkt
> me een open deur. De smoes De Graaf eruit, partij blijft, lijkt me geen
> optie.

Mwa, die gekozen burgemeester kan desnoods misschien ook wel zonder
grondwetswijziging geregeld worden. Waar een wil is is een weg. De
regering doet gewoon wat de verkiezingsuitslag zegt, simpel toch.

En de PvdA zou het maar wat fijn vinden dit kabinet ten val te kunnen
brengen.

Ik zou deze coaltie ook liever vandaag dan morgen de nek omdraaien. Maar
de PvdA zou geen verbetering zijn ben ik bang.

Nou weer dat populistische teruggeven van een paar honderd euro aan elke
burger mocht er wat minder tekort dan 3% op de begroting lijken te zijn.
Sinterklaas spelen met geld van anderen.

Vervolgens blijkt het dan weer tegen te vallen natuurlijk.

Uiteraard, als er wat extra ruimte is om beter beleid te voeren met iets
meer financiele armslag dan zou dat mooi zijn. Beter beleid voorstellen,
dat snijdt wel hout.

> Is er overigens onderzocht wat de eventuele electorale schade zou zijn
> voor de PvdA wanneer die inderdaad de partijvernieuwing van Bos te niet
> gaat doen en de grondwet gaat misbruiken door tegen de partijopvattingen
> in en tegen eerder stemgedrag in dezelfde kwestie in, tegen de
> de grondwetsherziening gaat stemmen? Wordt de PvdA nu ook al reactionair?

Opportunistisch zou ik zeggen. En onderzoek naar electorale schade:
haha, typisch een vraag voor politiek gedeformeerden lijkt me (daar val
jij niet onder hoor, Henk ;-) ).

Bart Meerdink