Wet introductie gekozen burgemeester: complete ramp

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Mar 21 17:58:08 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Laatselijk vroeg ik op deze lijst wat er nu precies verandert
>  in de Grondwet om een gekozen burgemeester mogelijk te maken.
>  Zojuist hoor ik dat het de bedoeling is dat in artikel 131 komt
>  te staan dat de burgemeester bij wet benoemd wordt.
>                               ^^^^^^^
>
>  Daar wordt morgen over gestemd terwijl het volstrekt onduidelijk
>  is wat er bij wet geregeld gaat worden als het om de gekozen
>  burgemeester gaat. Principieel beschouwd hoort de Eerste Kamer
>  dan tegen te stemmen, lijkt mij.

Nee, juist niet, lijkt mij. Het gaat hier immers om een
aanpassing van de grondwet om iets anders mogelijk te maken.

Dat andere wordt op de eigen merites beoordeeld, lijkt mij.
Na zo'n 40 jaar discussie en debat - binnen onze
parlemantaire democratie - mag je aannemen dat alle in en
outs wel gewisseld zijn, en de invulling van die wet een
fluitje van een cent wordt.

Alle partijen hebben immers aan het debat en discusasie deel
kunnen nemen en na zo'n bijna 40 jaar mag daar wel enig
product van kwaliteit van worden verwacht.

Het gaat immers om de gekozen burgemeester en niet om (de
afscherming van) allerlei partij politieke belangen.

Overigens, ik ben ook wel benieuwd naar het pruduct dat na
bijna 40 jaar van de band zal komen rollen. Ik verwacht een
prachtig en alleraardigs goed doordacht voertuig voor de
democratie. Ik verheug me er al op. :)

Leve de democratie !!
Henk Elegeert