Wilders' program contraproductief

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Mar 20 14:44:27 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Weer een domme, conservatieve opmerking. Als je centrale diensten zoals
> onderwijs wegstopt in ZBO's e.d wordt de samenleving alsmaar
> ondoorzichtiger wegens het ontbreken van (gedeeltelijke) openbaarheid en
> directe politieke invloed.

Nou, niet het wegstoppen in ZBO's is hier niet het probleem,
maar juist hoe de politiek en bestuur(en) daar zelf de
(vlgns hen) controle over uitoefenen. Ver weg dus van
directe of zelfs maar indirecte invloed van burgers. Wat
ontbreekt is nu juist democratische controle. Daarin dienen
alle partijen te zijn betrokken.

De kliek (in dit geval, politieke partijen) heeft het weer
eens prima voor zichzelf voor elkaar.

> Sommigen denken bij "democratie" wel aan heel rare dingen.

Idd. We zitten opgescheept met bestuurs- en politieke lagen
waarin niets meer op argumenten wordt besproken maar op
machtsmonopolies. Ze kunnen we thans aanschouwen hoe de
Eerste Kamer haar macht misbruikt voor het bedrijven van
politiek. Mis-/Gebruik makend van het meest achterlijke
argument ook nog, namelijk dat ze niet in het proces
betrokken gewwest zouden zijn. Bijna 40 jaar verdomd de
politiek het zelf om het onderwerp werkelijk op de agenda te
zetten, en de standpunten en overwegingen glashelder in
beeld te brengen, en op het allerlaatste moment misbruikt
een democratisch instituut haar macht om de invoering ervan
te frustreren.

Wat mij betreft komt er een diepgaand onderzoek naar
mogelijke belangenverstrengeling.

Partijen die zich daaraan schuldig hebben gemaakt, worden
ontmantelt.

Overigens, zou als ik Bos (PvdA) was, die Eerste Kamerleden
snel duidelijk maken dat de poltiek bedreven wordt in de
Tweede Kamer en de Eerste Kamer slechts heeft te oordelen
over de voorgestelde wetgeving.

Het heeft m.i. zelfs niet de bevoegdheid in te grijpen zoals
het dit thans doet. Argumenten zoals die opgevoerd worden
horen daar niet thuis.

Maar ja, wat we hier zien zijn twee identhieke verschijnslen
van dezelfde ziekte, nl. de politieke partijdemocratie.

> Een en ander staat geheel los van de bureaucratie die minder moet.

Eens. Er ligt een veel en veel groter probleem, en dat is de
onderlinge verhouding tussen besturen, politiek en de
rechtstaat.

Henk Elegeert