nu meepraten over tax / hypo reform?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Mar 20 14:04:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Lijkt me goed om aan die discussie mee te doen. Het is wel een erg
> technische materie waar ik niet erg in thuis ben. Misschien kan jij een
> voorzet geven?

Het was meer een aansporing voor de politieke professionals om op dit
terrein de handen eens wat meer uit de mouwen te steken.

Persoonlijk zou ik graag alles oplossen met staatsecreatis Wijn's idee
van belasting naar draagkracht. Bereken uit inkomen en vaste lasten (en
vermogen) met een formule de op te brengen belasting (of de te ontvangen
toeslag). De formules moeten dan wel zo gekozen worden dat vraag en
aanbod zo weinig mogelijk verstoord worden (zuinigheid moet beloond
blijven worden, dat is nu niet altijd zo).

Om tot een dergelijk systeem (dat ook automatisch de armoedeval oplost)
te komen is wellicht een langdurig overgangstraject nodig
(huizenbezitters niet met dalende huizenprijzen opzadelen).

Maar wat ik gezien heb van de reakties op Wijn's ideeen, is dat men zo
panisch is dat Wijns CDA er onverhoopt in zou slagen om gezinnen een
extraatje toe te stoppen dat men maar liever een gecompliceerde
onrechtvaardige warboel inclusief armoedeval laat bestaan. Schandalig,
als je het mij vraagt.

Bart Meerdink