BBC: Secret US plans for Iraq's oil

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Mar 19 18:01:01 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hoeveel er werken daar? Wat zijn de trends?

Weet ik eerlijk gezegd niet. Niet veel nog dacht ik. In Brazilie wordt
ethanol dacht ik al als autobrandstof gebruikt.

>  > Liever biomassa verbouwen dan cocaine zou ik
>
> Biomassa is organisch materiaal. Dit kan afval zijn zoals
> snoeiafval uit plantsoenen en bossen, mest van de
> veehouderij, zuiveringsslib van waterzuiveringen ...

Klopt helemaal. Ik zat te denken aan een pleidooi voor bio-ethanol van een
minister van een Zuid-Amerikaans land dat ik een paar maanden geleden las.
Ik weet niet meer precies waaruit die ethanol gewonnen moest worden, maar
ik dacht dat het graan was. Het mooie daaraan is natuurlijk dat een
heleboel arme boeren daarmee op korte termijn werk kunnen krijgen. En dat
helpt weer bij het slechten van handelsbarrieres waardoor er ook op lange
termijn meer welvaart komt.

Maar ik heb geen idee hoeveel een en ander zou kosten. Ik heb nog niet
gehoord dat er in Nederland gebruik wordt gemaakt van bio-ethanol voor het
opwekken van electriciteit. Het zal dus nog wel niet rendabel zijn.

Maar, met de stijgende energieprijzen en emissierechten zal het break-even
point wel steeds dichterbij komen.

Ik zou wel graag een aantal variabelen willen weten:

de inkoopprijs van zulke bio-ethanol,
evt. invoerrechten en -quota,
transportkosten,
de verbrandingswarmte van ethanol,
het (physisch) rendement van energiecentrales,
de verkoopprijs van een kWh electriciteit.

Als iemand deze toevallig weet, hoor ik het graag. Anders wil ik ze best
opzoeken.