FYI: PANORAMA - Iraq, Tony and the Truth was Re: BBC: Secret US plans for Iraq's oil

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Mar 19 17:21:48 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Deze gedachtegang zelf is velen malen erger. Een onmogelijk
> gedrocht !!
>
> We zitten nu niet in de puree?

Dat zal ik niet zeggen. Het was meer een pleidooi voor nuance dan een
steunbetuiging aan Bush & Co. Want stel je nu eens voor dat Saddam er nu
nog zat en de olieprijs zo hoog was als nu. Wat moesten we dan? Het
embargo opheffen? Enerzijds: ja natuurlijk, want het hielp niet Saddam weg
te krijgen en de Iraakse bevolking had er zwaar onder te lijden.
Anderzijds: als je het opheft stromen de miljarden binnen voor Saddam.
Andere vraag: mag je (of moet je zelfs) een dictator met geweld
verwijderen of moet je de bevolking onder zijn juk laten zuchten.
Anderzijds: is het mogelijk democratie te brengen door middel van een
invasie?

Wie het weet mag het zeggen.