Bolkesteinrichtlijn 2

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Mar 18 16:57:03 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het is nog vele malen erger dan dat je denkt.
> Ga op de vrijdagavond eens kijken aan de grensovergang van Breda naar
> Antwerpen. De Nederlandse vrachtautoauto's, bestuurt door Polen ed, komen
> daar aan en de firma Vos staat met busjes met Nederlandse chauffeurs klaar
> om de auto over telaten nemen. Dat de Polen illegaal met NL-auto's rijden
> zal de belgen een biet zijn en dus worden aan de grens de auto's
> overgenomen
> en naar huis gereden door de Hollandse chauffeurs.

Illegale toestanden, daar ben ik natuurlijk tegen. Maar wat is er dan
precies illegaal? Waarom zou een Pool niet in een Nederlandse auto mogen
rijden?

> De Nederlandse BV van die firma raakt momenteel over werk kwijt bij
> Nederlandse soms grote bedrijven en dat komt in handen van Poolse
> bedrijven,
> maar ook uit andere oud-oostbloklanden. Dat zijn in de meeste gevallen
> weer
> firma's van die Nederlandse bedrijven maar op die manier kunnen ze legaal
> goedkope chauffeurs laten rijden.

Prachtig!

> Ik weet dat er door vakbonden al regelmatig melding van is gedaan en men
> is
> er dus weldegelijk van op de hoogte maar er wordt totaal niets mee gedaan.
> Ik ken een bedrijfje dat ook een Poolse vestiging heeft. De Polen komen
> met
> een vracht hier naartoe, doen hier vervolgens een week of zo binnenlands
> werk of wat Duitsland, Belgie en zo, laden weer en gaan naar Polen.  De
> lonen die men per maand verdiend daar hebben wij geen week voldoende aan.

Maar zij wel, fantastisch. Dus de lonen in Polen stijgen, die in Nederland
dalen (maar niet heus, want er is nog steeds groei, ze stijgen alleen
minder hard) en de boel komt dichterbij elkaar. Alle Menschen werden
Brueder zal ik maar zeggen. Hulde. Alleen nu nog even eerlijk delen met de
mensen die hun baan kwijtraken. Maar ja, de bonden he?

> Nederland was ooit transportland nummer 1 in Europa, maar dat is allang
> verleden tijd. Alle werkgelegenheid transporteren we naar het oosten.
> En D66 schijnt het toe te juichen blijkbaar.

Ik hoop het, want het zou volstrekt terecht zijn. En dan kunnen we er ook
zo snel mogelijk achter komen wat we de mensen die nu werkloos worden wel
moeten laten doen. Iets dat wel geld oplevert. Want het zijn allemaal
brave, nijvere burgers, die onze solidariteit verdienen. Als we dus - je
raadt het al - nog even eerlijk delen. Maar ja, de bonden he? En 'links'.