usa rules/Bolkestein rules

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 17 18:03:24 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vandaag wederom een artikel van haar (gepubliceerd in de Volskrant):
>
> http://www.sophieintveld.nl/artikel.html?item_id=3574 (plus ook een iets
> kortere versie op de voorpagina van d66.nl).

Weer zo'n goed artikel. Ik zie op de site van d66 allemaal goeie artikelen
van haar. Hulde!

> Hmmm, kan ik me niet zo veel bij voorstelen. Europese fondsen zijn
> volgens mij een onfeilbaar recept voor bureaucratie en verspilling.

Tja, dat is wel waar. Maar als het de prijs is om weerstand van special
interests te neutraliseren moet het misschien maar.

Ik moest hier van de week aan denken toen ik een ongenuanceerd artikel op
nu.nl zag over de explosief groeiende import van textiel en kleding uit
China.

http://www.nu.nl/news/495645/30/EU_bezorgd_over_toevloed_Chinese_kleding.html

Zo te zien een bijna letterlijk overgenomen persbericht. Mandelson weet
natuurlijk donders goed dat het afschaffen van die quota een uitstekend
idee is en is daar ook erg voor. Maar hij staat onder grote druk uit
Portugal en Italie omdat er daar allerlei bedrijfjes over de kop gaan. Een
zak geld kan hier misschien helpen. En aangezien vrijhandel groei
oplevert, is dat geld er ook.

> Maar gezien ook de discutabele toestand van de rechtsstaat in sommige
> nieuwe EU landen (Polen enzo) is het misschien inderdaad niet zo erg
> verstandig om te hard van stapel te lopen (of de Nederlandse rechter
> moet waar van toepassing de Poolse regels gaan toepassen).

Dat is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht.