Fw: Kinderopvang/dualisme

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Mar 10 08:12:28 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert:

Het heeft niet zo veel zin om met je in discussie te gaan, Ger, want we
denken
heel anders over veel dingen. Maar nog wel even over meerderheden in de
Kamer
en verantwoordelijkheden in het kabinet.
------
Nee Bert, ik weet het, je moet vooral niet in discussie gaan met mensen die
anders denken, dat is veel te lastig toch.

Bert:
We wilden en willen dualisme. We wilden en willen minder vaste binding
tussen
kamerfracties en kabinet. Alleen op hoofdlijnen zijn afspraken gemaakt en
die
afspraken (14 kantjes, vergeleken met 120 kantjes in het verleden) moeten
ook
worden uitgevoerd. Daar mag (en zal) iedereen ons aan houden, en wij houden
anderen er aan.
-----
Ja Bert, we hebben het gisteravond gezien :))))))

Bert:
Maar op tal van onderwerpen daarnaast zijn fracties niet gebonden aan het
kabinetsbeleid, en is er dus sprake van een vrije beoordeling van
kabinetsvoorstellen. Die vrijheid nemen we ook dagelijks. Dat leidt soms tot
winst (met de oppositie, of ook wel met CDA en VVD), en soms tot verlies
(als
de LPF het kabinet steunt). Dat is inherent aan groter dualisme en trouwens
ook aan respect voor de uitspraak van de kiezer. En de werkelijkheid is nu
eenmaal dat die kiezer meerdere meerderheden mogelijk heeft gemaakt - en dat
de (ook volgens ons) meest voor de hand liggende meerderheid van CDA en PvdA
niet tot een kabinet heeft geleid.
-----
O ja, ik begin het te snappen, jullie wilden meer dualisme om vervolgens je
niet meer verantwoordelijk te hoeven voelen voor het beleid wat het kabinet
voert.

Bert:
Dan kan je wel elke keer met de vuist op tafel slaan, maar dan bepleit je in
wezen een terugkeer naar monistische verhoudingen, naar alles binnen het
kabinet en de coalitie uitonderhandelen, in de achterkamers, en naar het
buitenspel zetten van kamerfracties.
----
Nee Bert, niet elke keer met de vuist op tafel, dat zei ik niet, Ik zei één
keer met de vuist op tafel.
Ik begrijp dat ze gisteravond in dat restaurant in de voorkamer zaten met
z'n zesjes, het was heeeeeel gezellig zei Balkje.

Bert:
Dat wil niet zeggen dat ik wegloop voor de verantwoordelijkheid voor de
dingen
die het kabinet doet. Zeker waar het kabinet dat met onze instemming (en
meestal: gebaseerd op het hoofdlijnenakkoord doet) sta ik daar volledig
voor.
----
En voor de rest wat minder of helemaal niet. Want wij hebben tegengestemd
toen we wisten dat de LPF zou voorstemmen???

Bert:
Maar je kan anderzijds niet zeggen dat de kamerfractie verantwoordelijk is
voor de dingen die het kabinet voorstelt, en waar wij tegen zijn of zijn
geweest. Je kan wel van ons vragen dat we een (van de meerderheid) verloren
strijd niet opgeven en doorgaan met het zoeken naar kansen om de zaken te
verbeteren - zoals bij de kinderopvang.
------
Dat werkt niet Bert, dan moet je alles gaan verbeteren wat Balkje 2 tot nu
toe heeft gedaan. En dat men z'n zesjes in de kamer?
Je maakt dat er een kabinet kan komen zoals het er nu zit maar draagt alleen
verantwoordelijkheid ervoor als het je uitkomt? Dat was de doelstelling van
meer dualisme?

Bert:
En dan kan je de WAO er wel bijhalen, maar daar ging het niet over. En het
was
bovendien hoog tijd dat er wat met die WAO gebeurde, dat was het in 1998 al,
maar het is 8 jaar vooruitgeschoven.
--------
Nee Bert, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Het is geen WAO erbij halen
maar een ander voorbeeld waar dadelijk weer een grote puinhoop gaat ontstaan
en waarvan je straks weer roept er niet voor verantwoordelijk te zijn ihkv
dualisme of zo.
Alle moet geprivatiseerd, de marktwerking etc, alleen hier wordt het er
duurder door en moeten we eerst gaan betalen om een spaarpotje te maken voor
de private partijen. We hebben ook nog maar slechts 12 miljard over en daar
komt dit jaar nog 4 miljard bij. Hoezo de premies omlaag doen en arbeid
goedkoper maken, onze concurentiepositie roep je toch altijd?
Afgezien of je het met maatregelen eens bent Bert, en dat zijn velen niet,
zie je puinbak al weer aankomen. En wat zeg je dan, nadat de mensen de
ellende weer over zich heen krijgen, wij gaan het verbeteren? Net als de
kinderopvang? Net als alle Balk2 ellende?

Ik heb met je te doen hoor.

Ger