Inhoudelijke discussie over software patenten

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 9 17:40:06 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Bart,
> Er wordt nooit gestemd over A-punten - dat zijn echt hamerstukken. Het zou
> juist een uitzondering zijn geweest als er wel werd gestemd, en Denemarken
> heeft voorafgaand aan de vergaderingen alle landen geraadpleegd. In de meeste
> andere landen was echter inmiddels een situatie ontstaan waarbij men de
> volgende procedurele stap wilde zetten: tweede lezing.

Okee, zo goed ben ik niet op de hoogte. Maar het voorstel tot heropening
van de discussie (waartoe de Deense minister verplicht was) was een
B-item, en daar had dus echt over gestemd moeten worden.

> Het verschil tussen jou en mij is misschien dat jij denkt dat er in die tweede
> lezing, waarin alle drie partijen, maar in het bijzonder parlement en raad
> weer aan bod zijn, niets goeds uit kan komen. Ik bestrijd dat, ik denk dat dat
> wel kan, gelet op de veranderde standpunten ten opzichte van vorig jaar. Ik
> geloof trouwens niet in duistere krachten, en als ze er al zouden zijn is de
> beste manier om ze in te dammen een openbare, transparante procedure via het
> (Europees) parlement.

Het gebrek aan transparantie moet zo dicht mogelijk bij de bron
aangepakt worden. En die bron ligt niet in het EP.

> Wat een goede richtlijn is, en wat niet, daarover moet het nu in ieder geval
> (verder) gaan, en dat is een discussie die niet alleen in Brussel, maar ook
> nationaal, dus ook in Nederland, nu gevoerd moet worden. Laat ik het zo
> zeggen: als er geen goede richtlijn uitkomt, eet ik mijn sokken op. Kunnen we
> hooguit nog strijden over wat een goede richtlijn is natuurlijk. Wat is jouw
> 'tegenprestatie'? :-)

Ik het zou niet op m'n geweten willen hebben, Bert :-) Of je moet snel
leren hoe je van dropveters sokken breit...

Ik ga natuurlijk ook niet wedden op iets waarvan ik hoop dat het niet
gebeurt. Alleen, een meerderheid van 367 van de 732 EP leden is een
zware opgave, en de amendementen zullen wellicht sterk afgezwakt moeten
worden om zo'n meerderheid te kunnen vinden. Zeker als de invloedrijke
pro-patent lobby serieus werk maakt van alle Europarlementariers.

Mijn criterium is dat de reeds toegekende software-patenten niet alsnog
gelegaliseerd worden, en ik vrees eigenlijk dat dat voor de Commissie
(resp McCreevy) absoluut niet acceptabel is.

Bart Meerdink