Wordt de gekozen burgemeester eigenlijk benoemd ?

Mon Mar 7 19:03:15 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>
>De benoemde burgemeester is conform de huidige grondwet verder bij wet
>geregeld. Bij een grondwetswijziging blijft de benoemde burgemeester bij
>gewone wet geregeld dus in stand, maar een wijziging van de wijze van
>benoeming of verkiezing is daarna dan wel mogelijk.

 Okee, dat bedoelde ik. Merci.

 Grondwet Hoofdstuk 7, Art. 131:
 http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gd0ehxu1
>De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk
>besluit benoemd.

 Maar komt er dan voortaan in de grondwet te staan dat de burgemeester
 gekozen wordt ? Of gaat'ie gewoon uit artikel 131 ?

 Op zich is er nog wel iets te redden, lijkt mij. Maar er pakken zich nu
 wel zeer donkere wolken samen boven het hoofd van Thom De Graaf nu Wouter
 Bos de zaak heeft afgeschoten. Als Thom De Graaf nu maar niet ijzerenhei-
 nig doorgaat (ik vrees van wel, trouwes), want dan gaat het zeker fout.
 Eerst moet die benoemde burgemeester uit de grondwet - ongeacht wat er
 voor in de plaats komt - dan zien we later wel weer verder. Toch ?