D66 TK-fractie steunt het Europarlement toch wel, hoop ik?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Mar 3 13:09:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Maar Bart, een tweede lezing is toch geen 'omweg'? Natuurlijk zijn de
> omstandigheden hier wel specifiek, een situatie als deze tref je gelukkig niet
> elke week aan. Maar zoals Mark hier eerder aangaf, worden veel meer besluiten
> uiteindelijk in tweede lezing genomen (of na conciliatie), dan in eerste
> lezing. En die tweede lezing is nou juist een procedure via het Europees
> parlement.

Bert,

Ik pleit niet tegen de tweede lezing, integendeel ik pleit voor een
gezond startpunt voor die tweede lezing. Als duidelijk is dat het
huidige stuk niet okee is, dan is het toch logisch om dat voorstel te
saneren in plaats van onbruikbaar zombie-stuk op het bordje van het EP
te deponeren in de hoop dat zij er uiteindelijk nog iets zinnigs van
weten te maken? En vergeet niet dat het EP in 2e lezing niet meer bij
eenvoudige meerderheid dingen kan afwijzen als ik het goed begrijp.

Misschien ben ik wat te naief wat betreft procedures, maar aan de andere
kant, zoals ik al zei, het pragmatisch werken aan de inhoud in plaats
van aan gesteggel over procedures kan ook een waardevol precedent scheppen.

Bekijk de gang van zaken eens met de ogen van een kiezer die slechts
geinteresseerd is in de kwaliteit van het geleverde eindprodukt tegen zo
gering mogelijke kosten/vertraging.

Verzin eens een goede naam voor Piet Gezondverstand, personificeer dat
perspectief, dat denkt makkelijker (neem desnoods iemand uit de
Griekse/Romeinde oudheid of de renaissance). Wat zou die er van zeggen?

Bart Meerdink