D66 TK-fractie steunt het Europarlement toch wel, hoop ik?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Mar 3 01:28:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Bart Meerdink, als Nederland hier het akkoord in de raad van
ministers na goedkeuring alsnog onderuit haalt, schept dat wel degelijk
een precedent voor andere landen om dat in andere gevallen ook te doen.
Gevolg, akkoorden tussen landen zijn nagenoeg nutteloos en dus wordt de
ondoorzichtigheid alleen nog maar groter.

Als de raad van ministers nu gewoon gaat hameren en het EP vervolgens
consequent blokkeert, onstaat er net zo goed een situatie waarin alles
weer mogelijk is. Daar hoeft het geen B-item voor te worden. En dan
blijft de besluitvorming ten minste helder. Ik snap niet wat daar
ondemocratisch aan is, in tegendeel.

En als het waar is wat Bert zegt dat er nauwelijks meningsverschillen
zijn tussen de voor- en tegen standers, dan zie ik niet in waarom er in
tweede lezing of desnoods via een conciliation committee er niet uit te
komen is.

Conclusie:
1. Het is politiek verstandig van de Raad van Ministers om dit voorstel
af te hameren.
2. Het EP zal vanwege de politieke prestige, en de inhoud (voor- en
tegenstanders hebben elkaar inmiddels genaderd), en de politieke
verhoudingen (enkele parlementen van enkele landen hebben zich reeds
achter het EP opgesteld), zeer waarschijnlijk haar amendementen opnieuw
indienen.
3. De Raad gaat alsnog akkoord met de amendementen van het EP (vanwege
dezelfde redenen als in punt 2), direct of via een conciliation
committee.

Iedereen tevreden, behalve Philips en MS uiteraard....

Groeten,
Mark Giebels