D66 TK-fractie steunt het Europarlement toch wel, hoop ik?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 3 01:08:51 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Hartelijk dank voor je uitleg. Het is jammer om te horen dat het niet meer
voornamelijk om de inhoud gaat, maar wel goed dat te weten.

> Kortom:
> -de commissie kun je niet op andere gedachten brengen;
> -blaas je het politiek akkoord op, dan bemoeilijk je ernstig de politieke
> besluitvorming in de toekomst, ongeacht het onderwerp.
> -en blaas je het niet op, dan heeft het EP het moeilijker om tot
> wijzigingen
> te komen.
>
> Het is dus een catch 22, het ene wil je niet met het oog op de Europese
> besluitvorming, het andere wil je niet met het oog op de softwarepatenten.
>
> Wie vóór morgenochtend 9 uur nog wat wijsheid te bieden heeft, of mijn
> [...]

Ik wou dat ik wijsheid te bieden had. Ik kan het je alleen toewensen. Na
een heerlijk verfrissende nachtwandeling door de sneeuw op zoek naar
wijsheid zijn dit mijn gedachten:

Blaas het politiek akkoord op. Beter ten halve gekeerd dan ten hele
gedwaald. Het gaat om een zeer belangrijke kwestie. De EC begaat een
dwaling tegen haar eigen vrije-markt beleid in. Benadruk dat in de EU
uiteindelijk de lidstaten de baas zijn en niet ongekozen functionarissen.
Benadruk de rol van democratische controle. Benadruk de unieke
ontwikkelingen die sinds het akkoord van mei 2004 hebben plaatsgevonden:
Na toetreding van de nieuwe lidstaten is er niet langer een meerderheid
voor het oude akkoord, er is in het EP en in de nationale parlementen veel
gebeurd. Benadruk dat het hier om een eenmalige actie gaat, omdat de boel
onder de nieuwe grondwet minder makkelijk weer zo fout kan gaan. Benadruk
dat als de bevolking ziet dat er wel degelijk tegengewicht tegen "idioten
in Brussel" bestaat en dat daar onder de nieuwe grondwet meer van komt, de
steun onder de bevolking voor de grondwet ook toeneemt. En niet alleen in
Nederland, maar ook in het VK. Een combinatie van Brinkhorst die ouderwets
kapitalistische uitwassen van een overigens uitstekend neoliberaal beleid
van de EC rechtzet en tegelijkertijd die verfoeide Eurocrats een lesje
leert, dat moet er daar toch ingaan als koek. Vermindert de kans dat de
grondwet in het VK sneeft. Dan zouden we met die Europese besluitvorming
toch ook flink in de penarie zitten.

Groeten,

Martijn