D66-prominenten schrijven brief

Wed Jun 29 14:36:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Marc,

Een levensbeschouwelijke zender zoals 1 (KRO, NCRV, EO, IKON, moslimomroepen
enzovoort), met de halvering van de vaste budgetten en openheid voor derden,
idem een nieuws en evenementenzender met amusement (dat overlapt al, sport,
koningshuizenpoppenkast, eurovisiesongfestival etc.) dat de commerciëlen
laten liggen of nou eenmaal van maatschappelijk en cultureel belang is, met
o.a. NOS, AVRO, TROS, en BNN,
en de 3e als ARTE, BBC en Canvas, met de kwaliteit en diepgang van o.a. de
NPS waar linksere programmamakers zich eerder thuisvoelen gezien hun
opbouwend ideële progressiviteit, dus met VARA, VPRO, DNO etc.

We gingen al jaren en jaren die kant op. Het D66-plan voegt slechts
halvering van de budgetten toe en centralisering van de netleiding. Ene
driemanschap centraal omroepbestuur dat prima voor elke kleurzender een man
of vrouw kan koppelen aan een netmanager. Dan hebben CDA en VVD ook hun
belangen van hun omroepen en zenderkleur behartigd, en hoeft de opoffering
van de NPS niet om de halvering van de vaste budgetten te compenseren. De
CDA- en VVD-omroepen hebben dan toch elk hun zender, zoals de
PvdA-(SP-,GL-)omroepen met de onverzuilde D66-ige NPS e.a.

De poging van D66 de verzuilde omroepen te breken keert via het
NPS-compromis echt in het tegendeel en breekt ten eerste de onverzuilde
omroep en kwaliteitsprogramma-kraamkamers van NPS met vooral VARA en VPRO
samen meestal af. De kiezer zal ons er zwaar op afrekekenen. De linkse
partijen zullen net als bij bestuurlijke vernieuwing en het zorgstelsel (de
onevenwichtige premieverdeling) onze rol overnemen van de behartiging van de
algemene belangen waar wij van nature voor staan. Dom dom dom.

Fritz