'Duurzame energie' blijkt asociale stoornis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jun 25 01:02:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  In NOVA hoorde ik dat er in de Volkskrant van vandag (vrijdag) een stuk
>  van een werkgroep 'duurzame energie' van D66 zou staan. Eerlijk gezegd
>  kan ik het niet vinden (anders had ik het zeker geforward, SwitchPoint
>  of niet)...
>     http://zoek.volkskrant.nl/zoek?text=d66
>
>  [Overigens heb ik het niet noodzakelijkerwijs over D66...]

>  Afgezien dat we het wel eens zijn over de methode (geen directe zonne-
>  energie maar die energie eerst omzetten in een andere),

Het lijkt me wat voorbarig om nu al dat als een vaststaand
gegeven te beschouwen. Overigens twee verschillende vormen
waarin slechts de zon als de 'centrale' fungeert.

 > zou ik die ener-
>  gie dus wel iets dichter bij huis willen hebben (ik gun de ontwikkelings-
>  landen hun eigen energie maar we moeten wel over onze eigen zaken gaan).

Concurrentie, innovatie inderdaad.

> [...]
>
>  Dit vind ik -visverslaafde Mokummer- eigenlijk wel leuk. Maar weet -eer-
>  lijk gezegd- geen bal van af deze optie (er is 3 maal zoveel zee als land
>  dus het rendement mag best laag zijn). Is hier meer bekend over ?
>
>  Hoeveel kunnen we uit de Noordzee (diepte pakweg 30 meter) halen ?
>
>  Het ergste vind ik trouwens al die windmolens. Ik was twee weken geleden in
>  Zuidelijk Flevoland - daar staan ze dus overal, je wordt er gek van. Die
>  zijn prima als de energiecrisis daar is en we niets wisten te bedenken zodat
>  we toch een kwartier/dag stroom hebben - maar verder...?

Ze komen zelfs in Noord-Limburg om het landschappelijke
karakter te ondergraven voor een energie toevoer die
nauwelijks zoden aan de zijk zet. Zullen om die reden dus
extra hoog worden om het een paar boeren mogelijk te maken
niet meer over hun werkelijk bedrijfsvoering te hoeven
nadenken. Dat je daar niet te veel van kunt verwachten
blijkt al uit de mogelijkheid dat ze zelf niet over na
willen denken over de gevolgen voor anderen.

Over asociale stoornis gesproken.

Henk Elegeert