'Duurzame energie' blijkt asociale stoornis

Fri Jun 24 18:17:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> n.a.v. de woordenbrij waarop ik was
 gestuit toen ik eens keek waar al die ophef over 'duurdame energie' nu
 eigenlijk over gaat...
>Zo zie je langzamerhand sektarische woorden infiltreren in een publiek
>debat, ditmaal bevorderd door een politiek atoomclubje binnen D66 en de
>toneelspeler Boris van der Ham. Je zou eens naar hun godsdienst moeten
>vragen!

 Henk, ik had eerlijk gezegd weinig anders verwacht dan datgene dat ik vond
 en naar deze lijst forwarde.

 Die term 'duurzame energie' (DE) is immers een term die in de fysica niet
 bestaat. Daarenboven: energie kan men niet vernietigen/scheppen, men kan
 slechts de ene vorm van energie omzetten in een andere vorm waarbij steeds
 weer opnieuw afvalwarmte ontstaat omdat dergelijke processen niet reversi-
 bel zijn (anders gezegd: de entropie neemt toe).

 Niet voor niets zeggen de voorstanders van de DE er nooit bij waar hun
 energie vandaan komt en waarin wat hoe in welke bruikbare vorm wordt omgezet.
 De voorstanders van DE zouden het entropie-begrip eens duchtig moeten bestu-
 deren - en het liefst de complete thermodynamica (en da's niet makkelijk).

 Als men een beetje gaat surfen naar het hoe en wat, dan stuit men op een
 onsamenhangend holistisch verhaal. Men stuit op woorden die weer refereren
 naar andere woorden in plaats van naar thermodynamische grootheden.

 Als men perse niet de richting van kernenergie opwil (want, laten we eerlijk
 wezen: daar heeft men het gewoon over - men verzint z'n verhalen uit angst
 voor kernenergie), dan moet men denken in grootschalige alternatieve scena-
 rio's. Geen gezeur over 'biomassa' maar uitrekenen hoe ver men komt als men
 de Markerwaard inpoldert, een uitgestrekt naaldbos aanlegt dat een houtcen-
 trale draaiende kan houden. Reken aan akkers bebouwd met olierijke gewassen.
 Hoeveel komt daaruit en hoeveel moet er dan nog bij ? Is men bereid om tevens
 de Waddenzee in te polderen of een deel van de Noordzee als zo'n Markerwaard
 niet toereikend zij ? Dat is een scenario dat hout snijdt, waaraan men kan
 rekenen zonder loze woorden als DE en biomassa.

 Gezien de verdachtmakingen aan het adres van de kokkelvissers zal men wel
 niet veel voor dergelijke projecten voelen. Eigenlijk willen de voorstanders
 van DE niets. Hun motivatie is immers dat ze ergens tegen zijn in plaats van
 ergens voor - vandaar dat men weinig zinnigs over dit onderwerp op Internet
 kan vinden.

 Er blijken zelfs geen tegenstanders van te bestaan... en dat moet toch te
 denken geven.