Wat is een verkiezingsprogramma nog waard?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Jun 21 19:45:40 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Even afgezien dat ik zelf ook 'voor' kernenergie ben, vind ik de draai
>  opmerkelijk.

Inderdaad opmerkelijk.

> De argumentatie die ik verneem is de hoge sluitingskosten
>  (da's dus niet iets nieuws) en gezeur over 'duurzame energie' (ook al
>  niets nieuws). Terwijl men nu juist uit de noodzaak van openhouden de
>  conclusie zou kunnen trekken dat 'duurzame energie' in 't geheel niet
>  bestaat. Anders trekt men immers een blik 'duurzame energie' open.

Maar hopelijk komt die duurzame energie ooit wel toch? Kernfusie, of
zonnecellen of biodiesel of wat dan ook.

>  Het is gewoon paniekvoetbal. Men zou beter eens over het energiebeleid
>  in Nederland kunnen nadenken. Toevallig hoor ik vanmorgen op de radio
>  dat het aardgas eerder op is (in 2030). Gisteren steeg de olieprijs
>  naar een record - de energie-ramp komt dus met hoge snelheid op ons af.

Die stijgende olieprijs heeft meer te maken met hoeveel olie je per jaar
kunt oppompen met de bestaande infrastructuur, dan met hoeveel olie er nog
in de grond zit. En we hebben nog voor 200 jaar ofzo kolen, ook in
Nederland. Maar da's wel een stuk duurder. Bovendien kunnen we niet
onbeperkt blijven doorgaan CO2 in de atmosfeer te pompen.