Borssele

Tue Jun 21 16:03:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik begrijp er helemaal niets meer van.

Wat is nu de stellingname ? Ik lees zoiets als...
  D66 is 1) tegen kerncentrales en 2) voor duurzame energie en dus houden
  we 3) een kerncentrale open zodat er 4) geen afkoopsom betaald behoeft
  te worden - die 5) daardoor vrijkomt om 6) alsnog geinvesteerd te worden
  in 'duurzame energie'.
...en...
  De bovenstaande stelling is juist omdat er 7) geen zekerheid is dat een
  bij wel sluiten betaalde afkoopsom naar 'duurzame energie' gaat.

Er zijn dus twee stellingen waarbij de tweede stelling de onderbouwing zij
van de eerste. Logisch gesproken zou ik dan zeggen: begin met de tweede
stelling en borduur daarop voort in de lijn van de eerste...

Dan krijgt men zoiets als,
  Omdat er 1) geen zekerheid is dat 2) de bij sluiten betaalde afkoopsom
  naar 'duurzame energie' gaat, wordt er 3) niet gesloten zodat 4) het
  aldus uitgespaarde geld 5) alsnog naar 'duurzame energie' gaat.

Oftewel: de stellingname gaat niet over kernenergie maar over duurzame
energie. (Dat lijkt mij de reden waarom de tegenstanders van kernenergie
zo boos op D66 zijn want die zouden wel eens dezelfde logica kunnen volgen
als ik).
Bij de eerste constructie gaat de stellingname echter over een onderstelde
zekerheid 'dat er geen zekerheid is' over weer iets anders. Erg logisch
klinkt dat niet.

[Kan men dat uitgespaarde bedrag niet investeren in het wegnemen van de
 bezwaren tegen kernenergie ? Dan lost men mogelijk nog wat op...?]

Het meest simpele is die 'uitgespaarde afkoopsom' uit welke redenering
dan ook te wissen en er iets zinnigs voor in de plaats te zetten.