Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Jun 21 11:06:46 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn,

Je schreef:
> [...]
in een BV, maar dat de overheid dat natuurlijk als buitenstaander niet
zomaar kan afdwingen. Dus vroeg ik me af of het mogelijk was om een
stichting eerst te onteigenen en vervolgens om te zetten in een NV en dan
naar de beurs te brengen. Of eerst een paar instellingen bij elkaar te
vegen en dan naar de beurs te brengen. Een omweg dus.<<

Artikel 2:18 BW geeft de mogelijkheid aan de ene rechtspersoon in een andere
om te zetten, zoals een stichting in een NV. Het stichtingbestuur moet
daartoe besluiten, de statuten moeten worden gewijzigd en je hebt een
notariële akte van omzetting nodig.

Een stichting onteigenen kan niet. De onteigeningswet geeft daar geen
mogelijkheden toe en ik ken ook geen andere regelgeving die dat mogelijk zou
moeten maken. Wellicht helpen de gouden, financiële koorden. Wel zijn veel
overheidsdiensten die geprivatiseerd werden, of gegoten in de vorm van een
stichting (zoals de gemeentelijke woningbouwcorporatie van de gemeente
Utrecht in de jaren negentig), of in een NV (NS/ electriciteitsbedrijven
etc).

Groet,

Tjerk