Europees Gekke Henkie NL: stank voor dank

Mon Jun 20 12:29:07 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

In ieder geval valt de mate van Europese integratie, beleidsmatig en
politiek erg tegen. Ook ik dacht dat er meer solidariteit was tussen
Europese landen en burgers via gelijke meebetaling aan gemeenschappelijke
zaken. Het was toch meer Frankrijk die de dienst uitmaakt en zoals honderden
jaren in Europa zijn als veruit eerste centraal geleid land zijn inkomsten
claimt van anderen, nu dan zonder talloze veroveringen. Engeland bleef via
de rebate de enige die zich niet liet ovrheersen, en Duitsland kwam
eindelijk onde het juk vandaan van de Fransen na de val van de Muur en
profiteerde, terecht, van de herenigign met Ooost-Duitsland met indirecte
financiële steun via de munt uit Europa, en via de landbouwsubsidies. Maar
enige echte integratie anders dan netto-betalingen zie ik er niet in. Wel zo
gepresenteerd, ook met de structuurfondsen, maar ook die zouden net als de
landbouwsubsidies als ze blijven ontwikkelingshulp alleen aan nog arme
landen moeten zijn. Het profijt van de grote drie moet gewoon ophouden.

Fritz