Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Jun 19 16:28:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het wordt een beetje eentonig, maar volgens mij is dit op te lossen door
> basispakket en zorgtoelage.

Maar Martijn, hoezo heeft die zorgtoelage ook maar enige relatie met hoe verzekeraars met belangen van patienten omgaan?

En daarbij, het is toch simpelweg door de acceptatieplicht zo dat verzekeraars die hogere premies vragen en er betere service of diensten tegenover stellen relatief aantrekkelijker zijn voor mensen die zorgbehoeftig zijn en niet voor mensen die helemaal niet verwachten in het ziekenhuis te belanden. Dus kiezen de burgers waarop de verzekeraars het meeste geld kunnen verdienen (diegenen die jong en gezond zijn) voor de prijsstunters onder de verzekeraars en die burgers die een grote kans hebben veel zorg nodig te hebben kiezen voor de verzekeraar met de beste service en track record. En dus zijn slechts de prijsstunters onder de verzekeraars op de langere termijn levensvatbaar en dus zullen straks alle verzekeraars voor dat concept kiezen en dus zal er slechts aandacht zijn voor het drukken van de kosten en niet voor service, patientenbelangen en kwaliteit, van de kant van de verzekeraars. Precies wat je in de VS ziet, maar in NEderland zal dat nog erger worden door die acceptatieplicht.

Groeten,
Mark Giebels