Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 17 16:54:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Henk,

Oplossingen die niet ingrijpen in de keuzes van arts en patient, dat
klinkt erg mooi. Maar aan keuzes hangt ook een prijskaartje. En voor een
flink deel zit daar gemeenschapsgeld achter. Wat aan de een wordt
uitgegeven, kan niet meer aan de ander worden uitgegeven. Wat dat betreft
is het dus niet per definitie sociaal als die keuzes volledig aan arts en
patient worden overgelaten.

Bovendien staat de patient -afhankelijk van het type zorg waar het om
gaat- erg zwak tegenover de arts. Wat dat betreft vind ik het goed als
daar een tegenmacht van de verzekeraars komt. Daarbij is het natuurlijk
wel van belang dat er tussen de verzekeraars concurrentie is en dat we een
zorgautoriteit hebben die specifiek de belangen van patienten behartigt.

Ik heb nog geen argumenten gehoord die mij overtuigen dat een en ander in
principe niet kan werken. Ik houd het voor heel goed mogelijk dat er nog
de nodige kinderziekten in het nieuwe systeem zitten.

Het argument van o.a. Mark Giebels dat een keer per jaar van verzekeraar
kunnen wisselen wel eens erg weinig tucht van de markt zou kunnen
opleveren, kan ik me voorstellen. De toekomst zal het leren, ten goede of
ten kwade. Blijkt er meer tucht van de markt nodig zijn om de verzekeraars
in het gareel te houden, moeten we dat invoeren. Hoorde trouwens gister
nog van een vriend van me dat hij erg tevreden was over zijn
zorgverzekeraar. Het kan dus wel.

> Ogf jij dat wel of niet van belang vindt, het gaat hier om
> wat de patient(en) en anderen direct daarbij betrokkenen aan
> ruimte wordt geboden ook werkelijk zelf keuzes te maken.
>
> Jouw keuze is duidelijk, nl. laat de politici dat maar
> bepalen want die weten wel wat goed voor je is.

De politici? Juist niet, dat is wat er nu onder het oude stelsel gebeurt.
De patient heeft momenteel geen klap te vertellen.

> Waarom sta je dan achter dit wanbeleid?

Omdat ik niet geloof dat het nieuwe stelsel daartoe zal leiden. Jij denkt
daar vast anders over.

> Nou vraag ik je, de bedoelde markt werking is er nu juist
> opgericht dat de patient de door hem/haar opgebouwde band
> met zijn/haar arts aan de wilgen hangt terwille van de door
> de politiek bedachte marktwerking en naar en andere overstapt.

Alleen als hij ontevreden is over prijs/kwaliteit. En de aanwezigheid van
de tucht van de markt alleen zal er ook wel voor zorgen dat artsen zich
anders gaan opstellen nog voordat de klant wegloopt.

> Hoezo keuze mogelijkheden?

> Je preekt nu duidelijk 'over' de patient en niet met
> hem/haar. Ik ga niet invullen wat op welke moment belangrijk
> is voor de patient zelf.

Nou, dat is wat er nu dus juist wel gebeurt. Een arts die geen tijd heeft
om de patient uit te leggen wat er precies gaat gebeuren, naar de angsten
van de patient te luisteren en uit te leggen wat er allemaal gaat gebeuren
om te zorgen dat het goed afloopt etc. Terwijl de patient daar wel heel
sterk behoefte aan heeft. En de arts komt ermee weg en heeft een
vorstelijk inkomen omdat er geen tucht van de markt is. Macht corrumpeert.

> Je doet net of een arts niet zou kunnen besluiten zijn
> lastige patient te weren, en daarbij gebruik te maken van je
> 'marktwerking'.

Een individuele patient wel, dat is waar. En in theorie kan het voorkomen
dat niemand die lastige patient wil hebben. Da's inderdaad een mogelijk
probleem. Hoe werkt dat nu eigenlijk? En hoe zit het met querulanten?

> Veel bla bla als je het mij vraagt, Martijn. De solidariteit
>   is dat zij die nog wel middelen hebben die kennelijk op
> zak houden

Niet als je de zorgtoelage voldoende hoog maakt toch?

> en daarmee de economie(/sche groei) ondermijnen
> en banen voor voor werkelozen niet ondersteunen.

Leg eens uit. Dit komt op mij namelijk over als volslagen onzin. Er moeten
inderdaad massaontslagen komen onder de zorgplanners en andere overhead.
Dat proces is volgens mij nu al in volle gang. En de zorg-CAO moet worden
doorbroken. Inkomsten van chirurgen zullen vast omlaag gaan, misschien
zelfs wel flink omlaag, maar nog steeds bovenmodaal blijven. Waar ik
overigens niks tegen heb, chirurgen zijn immers hoog opgeleid en maar
weinig mensen hebben de capaciteit om chirurg te worden. Maar er moeten
juist veel meer mensen actief worden in de zorg. Werk zat. Alleen niet
tegen kunstmatig opgeklopte salarissen.

> Ja daarin veranderd niets, wel in de mate waarin men zal
> moeten/kunnen/willen onderhandelen. Je ziet kennelijk over
> het hoofd dat zoiets tijd kost en ten koste gaat van de
> zorg(uren) voor de patient.

Maar da's weer makkelijk te compenseren door minder patienten aan te
nemen. Bovendien kan de verzekeraar met het geld dat hij door
onderhandelen van de prijs afkrijgt weer meer artsen inhuren. De
maatschappij is beter af als we twee keer zoveel artsen aan het werk
zetten tegen een twee keer zo klein inkomen. Desnoods artsen uit Polen.
Dat geldt trouwens voor alle beroepen.

> Nou, das jammer dan, want je overziet kennelijk daarmee niet
> het bezwaar van de artsen die protesteren.

Nou, dat overzie ik volgens mij wel degelijk, de artsen willen niet minder
gaan verdienen, maar ik vind dat een irrelevant argument. Wie wil er nou
wel minder gaan verdienen? Ik zie niet in waarom de artsen een
voorkeursbehandeling zouden verdienen. Da's dan maar vette pech voor de
kabouters zou ik zeggen.

> Wow !! Nog geen arts geworden Martijn? Goudmijntje jongen.

Tja, ik heb al een vak waar ik erg tevreden mee ben. En ik zit te azen op
die 700 pond per dag in Londen ;-)

> ???? Waartegen afgemeten? De (maatschapplijke) kosten van
> mislukkingen als gevolg van de behaalde snelheid of wat?
>
> Martijn zijn verkeerde been werd geamputeert maar wat een
> snelheid. :) Nu de goede nog en veel ruimte voor errors is
> er niet meer dus nog meer snelheid. Wow !!!

Er zijn ook meer effectieve manieren te bedenken dan jij nu beschrijft.
Service level agreements werken ook in andere sectoren.

> En ? Het boeit toch niet dat jij een subjectieve perceptie
> hebt over jouw behandeling, toch?

Natuurlijk wel!!! Het gaat om mijn lijf en mijn geld, natuurlijk vind ik
mijn subjectieve perceptie belangrijk. Daarnaast moet de boel ook
technisch in orde zijn, natuurlijk, maar daarvoor hebben we oa de zware
artsenopleiding en examens.

Klanttevredenheid is toch in elke commerciele sector van belang? Als ik
naar een restaurant ga vind ik mijn eigen subjectieve perceptie erg
belangrijk. Als ik naar een notaris stap ook. En evenzozeer vind ik de
subjectieve perceptie van mijn klanten erg belangrijk, want die bepaalt of
ze bij me terugkomen. Het ontbreken van de tucht van de markt is nou juist
een van de dingen die mij zo enorm storen aan het huidige stelsel.

> Verklaar eens ....

Ik weet niet meer wat het oorspronkelijk punt was. Maar die zorgtoelage
lijkt me nou juist (samen met het basispakket) een van de belangrijke
onderdelen om het systeem sociaal te maken. En het is een politieke
beslissing hoe hoog we die zorgtoelage maken. Zet je hem op 0, dan krijg
je inderdaad een asociaal stelsel. Daar ben in uiteraard tegen. Ga je
speciaal CDA-kiezers paaien, deugt het ook niet. Maar het is in principe
een belangrijk instrument, lijkt mij.