Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 17 16:12:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat stoort mij dan weer, want dat is overduidelijk wel zo.

Het is niet mijn bedoeling je te storen en dat bevordert de discussie
natuurlijk ook niet. Maar leg eens uit. Wat ik hoor en lees is dat artsen
protesteren dat verzekeraars veel meer macht gaan krijgen en bepaalde
zaken misschien niet meer gaan vergoeden. Als de arts nu echt met het
belang van zijn patienten bezig was, zou hij die behandelingen toch gratis
verrichten? Of onderhandelen met de verzekeraar en al zijn tarieven omlaag
gooien zodat de verzekeraar wel weer bereid is alles te vergoeden. Of de
helft van zijn patienten vaarwel zeggen en dus voor elke patient twee keer
zoveel tijd hebben. En nog steeds een bovenmodaal inkomen hebben, zij het
niet die 80 a 90 duizend van nu.

Nu vind ik het onredelijk als de maatschappij dit verwacht. Onredelijk
tegenover de arts en onredelijk tegenover de patient. Maar ik zie niet in
hoe men kan ontkennen dat huisartsen opkomen voor en kiezen voor hun eigen
belang in plaats van dat van de patient. Daar is niks mis mee al is er
overduidelijk wel overheidsingrijpen nodig om te zwakkeren te beschermen.
Waar wat mij betreft wel wat mee mis is, is als men dan luidkeels het
tegendeel beweert.

> Daartoe worden ze nu dus ook (deels) gedwongen door het
> stelsel waarmee ze worden opgescheept door een smaldeel in
> de politiek.

Leg eens uit. Welk smaldeel en welk stelsel bedoel je?

> Zo'n systeem was er al, maar is overhoop geschopt door de
> voorstanders van de markt en marktwerking, maar die er
> duidelijk geen kaas van hebben gegeten.

Daar ben ik het niet mee eens. Artsen zijn vreselijk duur en hoeven
nauwelijks effectieve verantwoording af te leggen. Ik ben ook erg
ontevreden over de service en de kosten van chirurgen. Huisartsen doen het
op dat punt beter.

En trouwens: jij bent toch in principe ook een voorstander van marktwerking?

>  > En
>
> Wie zijn 'we' en wlke weg?
> En wat of hoe gaat hier 'werken'?

We=de Nederlanse bevolking
welke weg= daar moeten we nog uit zien te komen
wat of hoe= idem

> In wiens belang?

Dat van de arts.

> Daar gaat je marktwerking....

Nee hoor, kartelvorming gaat juist in tegen marktwerking.

> Wat een onzin. Ze bezitten van nature de 'markt'. Of heb je
> kwakzalver Hoogervorst in de aanbieding als alternatief?

Ja, het totaal van de zorgsector bezit de markt, dat is logisch. Op
dezelfde manier bezit de totale financiele sector gezamenlijk de markt.
Maar wat we niet willen is dat ABN met de andere banken gaat samenspannen
en prijsafspraken maakt. Wat ik bedoelde is dus dat die gehele sector niet
een enkele commerciele partij moet vormen door middel van prijsafspraken.
Waar het mij om gaat is het marktaandeel van verschillende ondernemingen
in de zorgbusiness. Want een business is het.