Werk,werk,werk?

Thu Jun 16 16:47:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-jun-05, at 16:20, Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Leg dan nog eens uit waarom je iemand die expres minder erbij werkt
> dan hij kan, om een hogere beurs en ov-kaart te behouden, niet
> calculerend vind.

Dat leg ik niet uit, want dat heb ik niet beweerd.

De mevrouw in kwestie heeft zelf verklaard dat
zij die lening van 1 euro per maand uitsluitend
heeft aangevraagd om een OV-kaart te verkrijgen.
(Vandaar de geringe hoogte van het bedrag.)
Dat noemde ik calculerend gedrag.

En ik heb daar aan toegevoegd dat zo iemand
dan niet moet mekkeren als zij als gevolg van
het schenden van de voorwaarden waaronder
haar die kaart is verstrekt moet overgaan
tot het betalen van de hiervoor bepaalde sanctie.

> Mijn idee was de regels zinniger inrichten. Bij een ww prima at
> gesolliciteerd moet worden, bijstand idem. Bij een studie is dat een
> vrije keuze. Prima. Toets dan alleen studievoortgang en straf of
> beloon de eigen keuzen qua meer of minder zelf verdienen niet. Dat
> dient dan geen enkel doel. En stimuleert slechts calculerend gedrag
> ten koste van derden. En zo zouden we mensen niet moeen opvoeden.

Jouw systeem maakt het voor de rijkere
studenten aantrekkelijk om er 1 euro per
maand bij te lenen om zo een OV-kaart te
verkrijgen.
Het maakt dus geen eind aan calculerend
gedrag. Integendeel.

Erik vdMb