Werk,werk,werk?

Thu Jun 16 16:20:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Leg dan nog eens uit waarom je iemand die expres minder erbij werkt dan hij
kan, om een hogere beurs en ov-kaart te behouden, niet calculerend vind. En
iemand die ietsje meer zelf venrdient wel.

Die logica ontgaat me geheel, ook als zijn de regels ingericht alsof hoeveel
iemand zelf werkt een gegeven is ipv een eigen keuze.

Mijn idee was de regels zinniger inrichten. Bij een ww prima at
gesolliciteerd moet worden, bijstand idem. Bij een studie is dat een vrije
keuze. Prima. Toets dan alleen studievoortgang en straf of beloon de eigen
keuzen qua meer of minder zelf verdienen niet. Dat dient dan geen enkel
doel. En stimuleert slechts calculerend gedrag ten koste van derden. En zo
zouden we mensen niet moeen opvoeden.