Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jun 16 03:42:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Ik plaats toch een enkele kanttekening bij je reactie

>Mark:

>Ik herhaal mijn voorspellingen nog maar eens.

1. De kosten gaan eerder omhoog dan omlaag.

       - Meer overhead bij verzekeraars en artsen vanwege noodzaak van onderhandelen.

       - Veel complexer financieringssysteem.

Ik--> De kosten van de gezondheidszorg stijgen hoe dan ook, door de toename van de ouderen (en met hen de gebreken), de langere levensduur van hen en de toenemende mogelijkheden tot verzorging/genezing. De toename van de extra kosten kan je volgens mij wegstrepen tegen de nu nog onnodig dure kosten voor receptenschrijven etc.

2. De kwaliteit gaat omlaag

       - Druk vanuit de verzekeraars op de artsen om hetzelfde in minder tijd te doen (zo zal je in de toekomst waarschijnlijk bijna nooit je huisarts meer zien, maar een assistent, net als nu al bij de apothekers. Er komt een hele nieuwe beroepsgroep, naar het voorbeeld van de nurse practitioners in de VS)

Ik--> In Nederland vallende apothekers nog onder een uiterst beschermde categorie, en staan er op, dat ik mijn recept à € 20 overhandig, anders mag ik niet slikken (en dat lijkt me ook prima, maar ik vermoed dat ik door eigen eigenzinnig medisch gedrag buiten alle verzekeringsdekkingen val). Voor mijn recepten zie ik mijn huisartsen in ieder geval al niet en als ik er al eens kom, mist hij de juiste diagnose (maar de rekening blijft: 3 consults a 20 euro) en zit ik eerst een uur te wachten (waarvan 55 minuten na de gemaakte afspraak) in een te klein, te vol en bepaald riekende wachtruimte onder het motto: de ziekte schept zichzelf (en dat nog zonder de 20 euro per kuch).

       - Iedere keuze voor kwaliteit ipv kwantiteit zal door de verzekeraars worden afgestraft.

-->ik: Dat is een onbewezen stelling, want de Nederlandse verzekeraars hebben allang in de gaten, hoeveel er te halen valt bij preventieve gezondheidszorg en sommige van hen vergoeden die kosten ook.

3. De keuzevrijheid voor de patient wordt minder behalve als je extra gaat betalen

       - Je eigen arts kunnen kiezen wordt een luxe, net als in de VS.

       - De beste artsen en de beste zorg zullen slechts toegankelijk worden

-->: Ik: Mark, dit lijkt me echt een utopie: de keuze blijft in Nederland aan de postcode verbonden, als er al wat te kiezen valt.

Jij concludeert:

Wat mij betreft gaat deze invoering van meer marktwerking (of marktprikkels, whatever) dus rechtstreeks in tegen de belangrijkste wens van D66: meer invloed van de patienten op het zorgproces. Het tegendeel zal worden bereikt.

-->Ik: Ik denk, dat je vooralsnog eerst moet kijken naar de basisverzekering en even moet afwachten, hoe dat in de praktijk uitpakt. D66 heeft in deze meer wensen, maar als ik als patient niet mondig mijn visie op de gang van zaken kan geven, zonder dat dat consequenties heeft, ja dan gaat er echt iets mis.

Groet,

Tjerk

Groeten,

Mark Giebels