Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jun 15 21:49:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De brief is erger, laf pas geschreven net nadat de Eerste
> Kamer-coalitie-fracties de coalitie-afspraken in wet erdoor gelaten
> hebben.

Da's waar, al moet er dacht ik nog een keer over gestemd worden om de boel
in te voeren. De juridische nuances zijn mij niet helemaal duidelijk, maar
zo schijnt het wel vaker te gaan.

> De kamerleden liegen twee keer over de nieuwe premieverdeling en spreken
> twee keer de halve waarheid, dus ook een halve leugen, over de
> keuzevrijheid
> van patienten en de marktvrijheid van arsten.

Bewust harde taal in reactie op de harde taal van de 'troika'?

> Ze beweren dat de premielasten rechtvaardiger verdeeld worden tussen
> werkenden en anderen, en dat voor minder draagkrachtigen premies boven de
> 5%
> van het inkomen terugbetaald worden.
> De werkelijkheid is dat meerverdienende kostwinners en anderhalfverdieners
> duizenden euro's premie kado gaan krijgen voor niet en nauwelijks werkende
> partners, en dat daardoor de premies flink omhoog gaan voor minder
> verdienende werkenden, samen en  alleen.

Da's nog geen tegenspraak toch, dat van die 5% klopt toch wel degelijk?

> Een enorme onrechtvaardigheid
> ingevoerd omdat alleen het CDA dat wil en zijn zin krijgt van VVD en D66,

Terechte kritiek, maar misschien is de jarenlang uitgestelde
stelselwijziging die prijs wel (tijdelijk) waard.

> en
> door de meer dan 6% ziekenfondspremie die ook nog eens belast wordt
> zorgfondspremie te gaan noemen en zoveel mogelijk te verzwijgen, met als
> smoes dat die door werkgevers wordt betaald (dus wel uit de loonruimte en
> als inkomen van de werkende nog eens belast.

Dat wel of niet belast lijkt me onbelangrijk. Je moet ook de hoogte van de
zorgtoelage meerekenen. Het gaat er toch om wat er in totaal onder de
streep staat, of zie ik nou iets over het hoofd?

> De halve leugens betreffen de keuzevrijheden (die ook afnemen voor
> patienten, waar verzekeraars immers meer te bepalen krijgen, het moet uit
> de
> lengte of de breedte) en de inkomens van artsen

Da's waar, al valt er bij de artsen nog genoeg te halen. De belangengroep
van de huisartsen heeft het over 80.000 euro per jaar, hun Belgische
collega's denken dat het om 92.000 gaat. Plus: meer efficientie komt ook
de burger ten goede, het is niet alleen maar nadelig.

(die over tarieven, da's
> geen inkomen want gaan kosten af, niet samen mogen onderhandelen en met
> andere kleine zelfstandige zorgaanbieders net als nu al de
> fysiotherapeuten
> overgeleverd worden aan de macht van de veel grotere verzekeraars -
> verzekeraars bundelen vele patienten en vormen grote blokken, de
> zelfstandige zorgaanbieders mogen dat niet, verdeel en heers).

Ik mag hopen dat dat laatste niet waar is. Artsen mogen zich toch best
gaan samenvoegen in grotere verbanden, zolang het maar niet een of twee
grote clubs worden? Ik heb verhalen gehoord dat de voorbereiding daarvoor
al begonnen zijn. Wat me wel terecht lijkt is dat ze niet collectief mogen
staken. Die kartelwerking moet naar mijn mening dringend verboden worden.