Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Wed Jun 15 13:42:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik mag Bert graag,

En ben het eens met het doel meer marktwerking.

Maar helaas doet hij mee met het verhullen van de enorme
inkomensoverdrachten van armer en werkend, ook samen werkenden tot modaal,
en alleen op minimum zelfs een dubbele minimumnorm voor de nominale premie,
naar kostwinnners en anderhalfverdieners boven modaal (duizenden euro's
korting en dus procenten erop vooruit ten koste van eerder genoemden). Die
kennelijk geheim zijn afgesproken met het CDA in ruil voor hun steun aan het
meer-markt-zorgstelsel. Hij zwijgt er steeds maar over en blijft verhullen
en schrijft met VVD en CDA keiharde leugens erover.

De marktwerking is een goed doel, maar de uitwerking kijkt nauw. De kritiek
op de uitwerking is erg reëel, lees gister in de Volkskrant (Forum)
bijvoorbeeld de machteloosheid van de fysiotherapeuten versus de contracten
afdwingende grote verzekeraars. Het is ongeloofwaardig alle kritiek te
negeren en te doen alsof de uitwerking van het stelsle niet uitmaakt of
altijd goed is voor zorgaanbieders en afnemers. Steeds duidelijker wordt dat
de verzekeraars de beste lobby hebben en de maatjes uit de politiek zoals
Wiegel en önze"Van Boxtel hebben er ook de mooiste baantjes.

De sneren naar de huisartsen raken kant noch wal, echt een brug te ver, en
zo laf nadat de coalitie het in de Eerste kamer zeker heeft gesteld. De
steun die je zou verwachten kamerbreed voor zo'n omslag ontbreekt gewoon.
Het is ouderwetse regeerakkoord-politiek.
Het stelsel was bedoeld de zorg terug te geven aan de zorgaanbeiders en
zorgafnemers zelf. In de uitwerking zie ik er helaas te weinig van terug, de
overheid zelf en de verzekeraars worden alles bepalend, zoals bij het
ziekenfondsstelsel.

De premielasten worden op veel punten nog onrechtvaardiger verdeeld dan
onder het ziekenfonds, van armer naar rijker, veel armeren juist ook
alleenstaanden op minimum en samen werkenden van minimum tot slechts modaal
gaan veel betalen voor gratis verzekering van rijkeren met partner. Zelfs
als je de inkomens per partner halveert (verdeelt)gaan werkende partners
voor lage lone duizenden euro's voor rijkeren betalen. Nominaal plus meer
dan 6% zorgfondspremie plus belasting erover. infeite blijft de
ziekenfondspremie voor hen maximaal en komt de 1100 euro nominaal ernaast,
en voor hen die bieden hard werken voor laag loon uiteraard net geen
zorgtoeslag. Die toeslag gaat vooral naar samenwonenden die uit vrij keuze
minder werken en daardoor vrijwillig minder inkomen hebben, en naar partners
die veel verdienen (boven modaal tot ca. 45.000 euro) en een niet werkende
partner zo gratis meeverzekeren. Duizenden euro's minder zorgfondsrpemie
plus belasting erover, en nog korting op de nominale premie erbovenop ook.

Maar het stelsel is een feit, de Eerste kamer is akkoord. De openheid voor
kritiek is voorbij, dat blijkt uit de eenzijdige brief. Ik verwacht daarom
ook niets meer van de zogenaamde fijntuning om de duizenden euro's scheven
premieverdeling wat te temperen, e coailitie heeft immers zijn meerderheid
voor zijn onderlinge afspraken erdoor. Wel verwacht ik flink zetelverlies
bij VVD en D66 (zover nog mogelijk) zodra de minder royaal verdienende
werkende burgers na 1 januari in de praktijk en hun portemonnee werken hoe
eea voor hen uitpakt.

Fritz