EU een elitair en bureaucratisch project

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Jun 14 11:24:45 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Bert Bakker" <bbakker at usa.net>

> Toch een correctie: in Europa is de inkomensverdeling per jaar inderdaad een
> stuk platter dan in de VS. In die zin is Europa socialer. Kijkt men echter
> naar de inkomensverdeling over het hele leven, dan zijn de verschillen in
> Amerika juist een stuk kleiner dan in Europa. In Europa wordt een dubbeltje
> nooit een kwartje, in de VS kun je diep vallen, maar je daar ook weer uit
> werken.

Vraag me af of dat klopt. Heb je wat onderbouwende studies? Enkele van mijn observaties mbt kansen in
de VS om je inkomensituatie te verbeteren:

Positief in de VS:
- Verhuizen naar een ander deel van de VS gaat heel gemakkelijk en
werkt uitstekend om je huidige situatie te verbeteren. Voor bijna
iedereen is er wel een gebied met betere perspectieven voor hem of
haar te vinden. Ook voor lager opgeleiden.
- JEzelf (als burger) failliet laten verklaren werkt uitstekend om
je schulden per direct te laten verdwijnen. Deze praktijk wordt
momenteel wel iets moeilijker door recente wetswijzigingen, maar is
nog altijd veel socialer dan in Nederland. Risico nemen is dus
minder risicovol dan in NEderland...

Negatief in de VS:
- Hoe meer geld je ouders ter beschikking hebben, hoe beter de
opleiding die je kan krijgen. Geldt voor alle leeftijden, vanaf de
peuterschool tot de universiteit. Beginkansen zijn dus veel
ongelijker. Dit moet wel leiden tot een structurele achterstand die je
gedurende je leven niet meer inhaalt.
- Primaire levensbehoeften als gezondheidszorg en huisvesting
worden niet gegarandeerd door de overheid. Hierdoor wordt  het
moeilijker om jezelf vanuit een hopeloze situatie omhoog te werken.

> Zo gemeten zijn de VS dus socialer dan Europa. Wie hier eenmaal aan de marge
> terechtkomt, blijft er levenslang gevangen. Niet de zwakken genieten hier
> bescherming, maar juist de relatief sterkeren op de arbeidsmarkt, via vakbond
> en stembus.

Dat is vooral te 'danken'aan de hoge werkloosheid en de vreemde
culturele gewoonte om mensen die een uitkering ontvangen te
verbieden activiteiten te ontplooiien. En alle bijbehorende bureaucratische spinnenwebben. En dus blijft de kloof
tussen actieven en inactieven heel groot.

> Henk schreef trouwens dat de economische aanpassingen in een wild tempo gaan.
> Ik ben dat niet met hem eens. Niet Balkenende gaat te snel, veel andere
> Europese landen gaan veel te langzaam. En in Oost-Europa groeien ze met 6.5
> procent per jaar, in China en India met 8 a 9 procent. Dáár gaat het wild
> aan toe. En zij vinden het helemaal niet erg dat wij nog even
> Rijnlands om ons
> heen kijken...

Wat zij vooral niet erg vinden is dat Europa blijft navelstaren. Niet het economisch model, maar het afschermen van de buitenwereld is het grote probleem. Europa redt het niet door de bujitenwereld te negeren en net te doen alsof we het allemaal zelf kunnen redden via het in stand houden van het protectionisme (goederen en personenverkeer).

Groeten,
Mark Giebels